Személyes adataink biztonsága – a GDPR nem elég?
A hazai internetezők kétharmada aggódik a róla tárolt információk biztonsága miatt, mégis csak egyötödük olvassa el az adatvédelmi tájékoztatókat – erre hívtákfel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hivatal elnökhelyettesei, valamint az EY tanácsadói. A szakértők egyetértettek abban, hogy a GDPR előrelépést jelent ugyan, de további lépésekre is szükség van.
Az
emberek csupán negyede érzi úgy, hogy teljes irányítással rendelkezik az online
megadott adatai felett, kétharmaduk pedig nem is bízik azokban a cégekben,
amelyek személyes információkat gyűjtenek a netes tevékenységéről. Milyen ára
van az információnak, mire volt elegendő a GDPR bevezetése és miért jó, ha egy
vállalkozás megfelelően tájékoztatja ügyfeleit a lehetőségekről? Ezekre a kérdésekre
kerestük a választ.
Az információnak igenis
ára van
Dr.
Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese szerint az Európai Unió
Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) önmagában még nem hoz jelentős
változást. A hatóságok és a cégek összefogására van szükség ahhoz, hogy
helyreállítsák a bizalmat a digitális gazdaságban. A szakember szerint az ehhez
vezető úton fontos lépés, hogy az internetezők felismerjék, a cégek pedig
elismerjék, hogy az információnak mérhető ára van. Ezért nem elég tájékoztatni
az embereket az információ felhasználásáról, kezükbe kell adni a döntést, hogy
mikor, kinek és mennyiért adják át adataikat.
Milyen változást
hozott a GDPR?
„A Facebook 68
kedvelés alapján meg tudja állapítani egy felhasználó politikai hovatartozását.
Erre a regisztrációt megelőzően, egy részletes tájékoztató átolvasását követően
sem lehetnek felkészülve az internetezők” – ezt már dr. Szabó Endre Győző, a Nemzet
Adatvédelmi és Információs Hivatal elnökhelyettese mondta. Szerinte a GDPR épp
ezen a területen hozhat jelentős változást, hiszen a rendelet legnagyobb
előnye, hogy megköveteli a cégektől, hogy érthetően bemutassák, hogyan kezelik
a felhasználókról begyűjtött információkat.
A cégeknek is
előnyösebb, ha megfelelő tájékoztatást nyújtanak
"A hatóságok
elsődleges célja, hogy partnerséget alakítsanak ki a cégekkel és védelmet
nyújtsanak a fogyasztóknak. Azok a szervezetek tehát, akik valóban odafigyelnek
a vásárlóikra, megfelelően tájékoztatják őket a szolgáltatás lényeges
körülményeiről, adatkezelés feltételeiről és a fogyasztóvédelmi megfelelőség
biztosítása érdekében hatékony compliance rendszert üzemeltetnek, elkerülhetik az akár több tíz
vagy száz millió forintos bírságokat, vagy érdemi, 10%-os bírságcsökkentést
kaphatnak az eljárásban" – tette hozzá Dr. Füredi Orsolya, az EY
versenyjogi szakértője.
(forrás: NOGUCHI
PORTER NOVELLI)