2019. augusztus 22.

Szigorodnak a szabályok


Szeptember 14-én hazánkban is életbe lép a pénzügyi szolgáltatók szigorúbb ügyfélazonosításra vonatkozó szabályozása. Online fizetés esetén kétfaktoros azonosításra lesz szükség.

A szabályozás célja, hogy növelje a pénzügyi rendszer biztonságát. Ezt követően kizárólag azok a pénzügyi szolgáltatók folytathatják tevékenységüket, melyek mindenben megfelelnek az előírásoknak. Az uniós előírás lényege, hogy mind a bolti egyérintéses, mind az online bankkártyás fizetések esetén szükség lesz az úgynevezett kétfaktoros azonosításra. Ezt azt jelenti, hogy a jövőben az e-kereskedelemben, illetve minden online fizetési tranzakció során az ügyfeleknek háromból legalább két faktort meg kell adniuk az ügyfélazonosítás érdekében.

 

A három lehetséges faktor közül az első csoportot valamilyen ismeret adja, amit csak az ügyfél tud, mint például PIN-kód vagy jelszó. A második kört valamilyen eszköz jelenti, amit csak az ügyfél birtokol (például chipkártya, mobiltelefon, okostelefon, token vagy más hardver), a harmadik lehetséges azonosítási mód valamilyen biológiai tulajdonság, amely csak az adott ügyfélre jellemző (ujjlenyomat, archáló, hangminta, írisz, retina, de akár mozgás, vagy akár a telefon jellemző használata, mozgatása).



 

A jövőben csak akkor lesz érvényes egy online fizetés, ha a bankkártya tulajdonosa az említettek közül legalább két faktorral bizonyítja, hogy valóban ő vásárol.

 

A bankok azonban bizonyos esetekben az e-kereskedők számára felmentést adhatnak az erős ügyfélhitelesítés alól. Ilyen eset lehet, ha alacsony összegű tranzakcióról van szó, illetve, ha a kártyakibocsátó bank biztonsági szempontjai alapján megbízhatónak tartja a tranzakciót.

 

Egy nemrégiben, az OTP Bank megbízásából készített felmérés szerint egyébként főként a 18-29 év közöttiek részesítik előnyben az online vásárlást. Viszont a kártyaadatokkal – saját elmondásuk szerint - ők kevésbé elővigyázatosak. Az idősebb korosztály körében végzett felmérésből kiderült, a 60 év felettiek havonta egyszer vásárolnak online, azonban többségük az utánvétes, készpénzes fizetési lehetőséget használják.

 

(forrás: MTI, fotó: pixabay)




LEGFRISSEBB VIDEÓK

„Nem arra gondolok, hogy a ráncaimmal mit tegyek…”


„Nincs veszett ügy, míg akad csak egy bolond is, aki küzd érte…”


Illik-e az illemről beszélni?