Nomen est omen
Száztíz éve, vagyis 1910. február 6-án alakult meg a DVTK, vagyis a Diósgyőr-Vasgyári Testgyakorlók Köre – amelyről jelen írás további részében egyetlen szó sem esik. Viszont maga az elnevezés remek ürügy arra, hogy közelebbről megvizsgáljuk néhány ismert cégnév jelentését.
Néhány évtizeddel ezelőtt a legtöbb
márka még a készítő nevét kapta – a termék ugyanis legtöbbször a helyi piacnak
szólt, és ha ismerték az illetőt, akkor az már egyfajta garancia volt. Nem
csoda, hogy olyan összetett márkanevek terjedtek el leginkább, mint „Smith
Köhögés Elleni Szirupja”. Esetleg tulajdonságokkal együtt: „Smith-féle Tiszta
és Hatékony Köhögés Elleni Szirup”.
Brad
itala
Az ilyen típusú termékek közül mára az egyik legismertebb az eredetileg „Brad itala” névre hallgató készítmény. Így hívták ugyanis eredetileg a Pepsit, 1898-tól 1903-ig.
Az ital készítője Caleb
D. Bradham észak-karolinai gyógyszerész volt, aki idővel rájött, hogy jobb a
termék tulajdonságait, mint készítőjét előtérbe helyezni: és mivel az italt
eredetileg a gyomorpanaszok (dyspepsia) kezelésére használták, a pep pedig ráadásul
energiát is jelent, Brad italát Pepsire keresztelték.
Autók
világa
Az üditőital- és gyógyszerpiaccal
szemben az autópiacon általában feltaláló neve maradt a márkanév. A Ford Henry
Fordról, a híres T-modell megalkotójáról kapta nevét, a Chrysler Walter
Chrysler miatt lett Chrysler. A Rolls-Royce név Charles Stewart Rolls és
Frederick Henry Royce mérnökpárosát rejti, a Honda márka pedig Soichiro Honda
nevét viseli, a Ferrari neve Enzo Ferrari autóversenyző emlékét őrzi.
Akadnak persze kivételek is: az Audi
márka például kezdetben a Hörch névre hallgatott, August Hörch után. Ő azonban
valamiért elvesztette a jogot, hogy saját nevét használja az autóiparban - ezért
aztán egyszerűen lefordította a Hörch szót, ami annyit tesz: hallgatni. Latinul:
audi.
Családnevek
A családnevek használata persze máshol
is fellelhető. A Lipton teát egy Thomas Lipton nevű úriember hozta be Ceylon
szigetéről. A Dolby Systemet Ray Dolbynak köszönhetjük. Levi Strauss az
aranyláz leghíresebb márkáját, a Levi’s-t adta nekünk. Adolf (Adi) Dassler az
Adidast kreálta saját nevéből. Az M&M csoki a két cégtulajdonos, Mars és
Murrie neveiből állt össze.
Itt is van azonban jónéhány különös
eset. Elsőnek a McDonald’s: a cég az alapító fivérek nevét viseli, ám Ray Kroc
csinált belőle igazi hálózatot. Más szempontból érdekes a BIC sztorija. Marcel
Bich francia tulajdonos hamar rájött, hogy jobb ha a h-t elhagyja a márkanév
végéről, mert az angolul kiejtve nagyon közel áll a bitch-hez, aminek a
jelentését a Google-fordító árulja el az érdeklődőknek.
(Apropó, Google. A cég alapítói, Larry
Page and Sergey Brin keresőjüket eredetileg BackRubnak nevezték, de hamarosan
úgy határoztak, hogy olyan névre keresztelik, amely beszédesen utal az
interneten kereshető információk roppant nagy számára. A terv a „googol” volt,
ami a matematikában a tíz századik hatványának elnevezése. És majdnem ez is
lett a cég neve - ám amikor leellenőrizték, szabad-e még regisztrálásra a
googol.com név, a kolléga mellényúlt, és véletlenül google.com-ot írt be. A név
szabad volt, ráadásul megtetszett az alapítóknak – és ennyi…)
Bátraké
a szerencse
Egy büszke floridai családi
vállalkozást, a Boring-famíliát úgy látszik, nem zavarja a nevük jelentése: a
cég 1924 óta Boring Business Systems, azaz Unalmas Üzleti Rendszerek néven fut.
Egyelőre a ReliaStar biztosítótársaság is maradt a nevénél, pedig ezt kiejtve
szinte halljuk a hazugság (lie) szót, ami egyetlen cégnek sem ideális, nemhogy
egy biztosítónak. Néha a választott márkanév problémája a weboldal címében
jelentkezik. Erre ideális magyar példa az egykori Főgáz Zrt. weboldalának címe…
A
család kicsi kincse
A vezetéknevek mellett a keresztnevek is igen népszerűek a márkanév választáskor - voltaképp nincs is abban semmi különös, hogy sokan például a lányukról nevezik el vállalkozásukat. Sara Lee a tulajdonos Charles Lubin lánya volt, aki chicagói pékségekkel indult a 30-as években.
A Wendy’s-t 1969-ben Dave Thomas nevezte el Wendy nevű lányáról.
Összetettebb eset a Mercedesé: valójában nem a tulajdonos gyermekét hívták így,
ahogy sokan hiszik, hanem a Daimler-Benz autóval versenyző Emil Jellinek
lányát. És persze itt van a Barbie példája: a tökéletes testű műanyag hölgy
eredetileg Németországból érkezett, ahol Lilinek hívták - Ruth Handler, a
Mattel alapítójának lánya azonban történetesen épp Barbara volt.
A dolog ma már fordítva is működik:
márkanevek adnak inspirációt az újszülött nevének kiválasztásához. Amerikában
2000-ben például 298 Armanit, 269 Chanelt, 49 Canont, 6 Timberlandet és 5
Jaguárt anyakönyveztek. Legnépszerűbb a Lexus volt: 353 lányt kereszteltek el
így.
Hősök
mindenütt
A márkanevek természetesen nemcsak
vezeték- és keresztnevek alapján születhetnek, hanem mitológiai hősök után is.
Ajax eredetileg híres görög harcos volt a trójai háborúban - ma viszont már
sokkal többen ismerik padlótisztítóként. A trójai háború egyébként vagy tíz
éven át tartott - nem csoda, hogy óvszert neveztek el róla, mondván, hogy a
Trojan márka is olyan ellenálló, mint a város volt. A mitológiai orákulum ma
Oracle néven szervezi számítógépes rendszereinket, a Mazda a zoroasztriánus
vallás istenéről kapta nevét, Kwanon pedig (amiből később a Canon lett) a
buddhizmusban a megbocsátás istene.
Van olyan is, hogy a márkanév egy
híres irodalmi hőst rejt. Ilyen például a Starbucks, amelynek megfejtésekor a
legtöbben összerakják a csillagot (star) és a pénzt (bucks). Pedig Starbucks nem
más, mint a Moby Dick című regény kávéimádó hőse.
Amerikából
jöttem?
A márkák esetében a származási hely is
kiemelten fontos. A legjobb példa erre a Budweiser esete: az amerikaiak és a
csehek közt évtizedek óta áll a bál - a csehek szerint ugyanis igazi Budweisert
csak Ceske Budejovicében lehet főzni. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy az
amerikai Bud-ot „a sörök királyaként” reklámozták, míg a cseh változatot már a
középkortól „a királyok söreként”, akkor teljes a zavar.
A Kentucky Fried Chicken híressé tett
egy államot, miközben legtöbbünknek fogalma sincs róla, mi is van ott
tulajdonképpen, ami kapcsolatba hozható a csirkével. A Fiat rövidítés a Fabrica
Italiana Automobili Torinit rejti. A SAAB autómárka elnevezése a cég eredeti
profilját, a repülőgépgyártást fedi: Svenska Aeroplan AktieBolaget.
Bár sokan rendezkedünk be innen, a
legtöbben mégsem tudjuk, honnan származik az IKEA név. Míg az első két betű az
alapító nevét (Ingvar Kamprad) rejti, addig a másik kettő az életében fontos
helységeket: Elmtarydot, a családi farmot és Agunnarydot, a falut, ahol Kamprad
született.
Szókirakó
A legismertebb szójátékos elnevezés talán
a Volkswagen, vagyis a „népautó”. Ennél kifejezőbb nevet nem is lehetett
találni arra a járműre, amit eredetileg Németország minden lakosának elérhetővé
akartak tenni.
A LEGO
a dán „leg godt” kifejezésből származik, ami annyit jelent: játssz jól! Később
a tulajdonos rájött, hogy kincset talált, a legonak ugyanis latinul is van
jelentése: „összerakom”.
A Swatch a Swiss Watch (svájci óra)
szavak kombinációja. Ez a rövid, dinamikus kifejezés különösen bölcs döntésnek
bizonyult annak fényében, hogy a márkát eredetileg Vulgaris-nak akarták
nevezni.
Végezetül
A márkanév választást sokan ma már
önálló tudománynak tartják – bár alighanem elsősorban azok, akik ilyesmiből kívánnak
megélni. Hogy aztán tudomány-e, vagy sem, azt mindenki döntse el maga –
segítségül itt egy találós kérdés:
Mit jelent valójában a Häagen-Dazs
jégkrém rendkívül dánosan hangzó neve?
a Válasz pedig: semmit az égvilágon.
További részletek a Googol – bocsánat:
Google – oldalain…
(forrás:
prherald.hu)