2020. március 2.

Engedélyezési fázisban az Auchan körforgalom tervei


Elkészültek az Auchan körforgalmi csomópont átalakításának tervei, és rövidesen megkezdődik a tervek engedélyeztetése is. Az útszakasz kapacitásnövelő lehetőségeit az elkészült terveken mutatta be Bokker István, a Bokút Terv Kft. ügyvezetője, a 25. Közutas Szakmai Napon.

A csomópontban végzett forgalomszámlálások azt mutatták, hogy az útszakasz már a reggeli órákban eléri maximális áteresztőképességét. A forgalomterhelés a nap folyamán folyamatossá válik, és csak este 6 után kezd el csökkenni a forgalom. Pénteken a legrosszabb a helyzet, amikor a tranzitforgalom a bevásárlókkal találkozik.

 


 

A forgalmat tíz videokamerával vizsgálták keddi, pénteki és szombati napra vonatkozóan, reggel hat órától este kilenc óráig. A csúcsforgalmi órákat külön kielemezték az egyes csomóponti elemekre vonatkozóan és összesítve is. A folyamábrákból és a torlódási hosszok áttekintéséből világossá vált, hogy a csomópont típus kiválasztásánál jelzőlámpákat is be kell vonni, és ezek periódusidejét, zöld-idejét pontosan meghatározni.

Az Auchan körforgalomnak körülbelül 5500 egység/órás a forgalma: ha ezt összevetjük a körforgalomtípusok kapacitásértékeivel, kiderül, hogy miért alakul ki állandó dugó. Az egysávos körforgalomnál 3200 egység/óra a maximális határ, de ez is nagyon megengedő érték, hiszen például Németországban ez az érték 2600 egység/óra. Jelen esetben többsávos áthaladást igénylő csomópontról van szó, ahol irányított áthaladású körforgalommá alakítva sem lehet növelni többre a kapacitást, mint 3800-4600 egység/óra közé. Ezért határoztak úgy a tervezők, hogy körgeometriájú, jelzőlámpás irányítású csomópontot alakítanak ki, amely elbírja akár hatezer autó áthaladását is óránként.

 


 

A „nagy körforgalomnál” probléma az is, hogy míg egy személyautó fel tud gyorsulni a becsatlakozáshoz, addig a nehézgépjárművek sokkal lassabban tudnak becsatlakozni. További nehézség, hogy Székesfehérvárról gyalogos, kerékpáros átvezetés is van az ipari park felé, ami az elkerülő ágán sormegállását eredményez. A tervezés során egy egységként vizsgálták az M7-es autópályáról lejövő forgalmat, a lehajtósáv összefonódását a 63-as út lehajtójával, a 63-as-8-as „nagy” körforgalmat, valamint a „kis” körforgalmat, hiszen ezeknél az elemeknél bármilyen forgalmat akadályozó művelet azonnali kihatással van a csomópont többi ágára is.

A 2019 áprilisában kezdődött munkát sok tényező nehezítette, mivel a szakembereknek számos esetben nem csak tervezési feladatokkal kellett foglalkozniuk. Mostanra azonban a tervezés eljutott abba a fázisba, hogy a rövidesen megkezdődhet a tervek engedélyeztetése.

 

(forrás: szekesfehervar.hu)



LEGFRISSEBB VIDEÓK

Megszűnt a rendkívüli ítélkezési szünet a bíróságokon


Kalandozások Fejér megyében - Zámoly


„Amíg egy szobor el nem készül, addig érdekes…”