LOGIKA, ÜGYESSÉG, KITARTÁS
LÜK. Első hallásra talán egy építőanyagokat árusító cég monogramjának tűnhet ez a három betű. Pedig nem az. A LÜK, bár még sokan nem hallottak róla, az elmúlt években nagy népszerűségre szert tett játék, amely az óvodások és iskolások legfontosabb képességeit fejleszti.
A székesfehérvári Kossuth Lajos Általános
Iskola két lelkes, fiatal pedagógusa, Kálmán Angéla és Vladov Nikolett több éve
használja munkája során, aminek nyertesei leginkább a gyerekek. Úgy fejlődnek,
tanulnak és válnak jobbá a problémák megoldásában, hogy közben megmarad nekik a
játék öröme és a sikerélmény.
- Mi is az a LÜK?
- A LÜK rendszere több mint 40 év pedagógiai
tapasztalata alapján került kifejlesztésre, és mára világszerte 15 nyelven
használják. Maga a LÜK név a Lernen, Üben, Kontrollieren szavak kezdőbetűiből
ered, ami magyarra átültetve a Logika, Ügyesség, Kitartás nevet kapta. Az
egészen kiskortól használható, több generáción átívelő, nemzetközi
népszerűségnek örvendő, játékos készségfejlesztő rendszer egyszerre adja meg a
gyerekeknek a magában játszva tanulás észrevétlen örömét és a gyors eredményt.
A feladatlapok különböző tantárgyakhoz és mindennapi élethez kapcsolódó
feladatokból állnak, amik segítik az önálló gondolkodást és feladatmegoldást. A
játék során a gyerekek magukat tudják ellenőrizni egy minta segítségével.
- Hogyan kell
elképzelni mindezt a gyakorlatban?
- A játékhoz szükséges egy LÜK-kirakókészlet -
amit elég egyszer beszerezni -, LÜK-füzet és természetesen a gyermek. A
kirakókészlet segítségével lesz a LÜK-rendszer fejlesztő feladatmegoldó eszköz
és egyszerre élvezetes játék is. A tanuláshoz legfontosabb képességeket
fejleszti, mint például: a megfigyelés, az összpontosítás, a kitartás és a
problémamegoldó gondolkodás. Az iskolakezdésben egyaránt segítség a
gyerekeknek, szülőknek és a pedagógusoknak is. A füzetek sokféle fejlesztési
területet érintenek: a koncentráció, a logika, a matematika, az anyanyelv, a
környezetismeret és az idegen nyelv. A
feladatokat általában a könnyebbtől a nehezebb felé fokozatossági sorrendben
állítják össze.
- Miben segít a
pedagógusoknak?
- Legnagyobb előnye, hogy mindenki a saját
ütemében tud haladni a feladatok megoldásában. Minden gyermek más és más
energiaszinttel érkezik az iskolába. Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk tanítani,
egy szintre kell őket hoznunk, és ebben nagyon sokat segít ez az eszköz, be
tudjuk melegíteni vele az elmét. Ha nekünk kellene elkészíteni a
feladatlapokat, valószínűleg csak egyet-egyet tudnánk a gyerekeknek egy
tanórára elvinni. Itt viszont, amikor a gyermek végez egy feladattal, saját
magát is le tudja ellenőrizni, hogy helyesen csinálta-e, és ha igen, kezdheti a
következő feladatlapot. Maga a készlet gazdaságos, mert egyetlen ellenőrző
készlet elegendő az összes feladat megoldásához. Ugyanazon idő alatt van olyan,
aki csak egy feladatlappal végez, míg más tanuló többet is meg tud
csinálni.
- Mikor terjedt
el hazánkban?
- Németországban közel 20 éves múltra tekint
vissza, de nálunk csak az elmúlt pár évben kapott nagyobb figyelmet az
oktatásban. Elterjedése annak is
köszönhető, hogy a játékot forgalmazó kiadó minden évben országos versenyt
rendez a különböző korcsoportokban. Büszkék vagyunk rá, hogy iskolánk egyik
tanulója saját korcsoportjában már országos 6. helyezett is volt. Több körön
keresztül versenyeznek a gyerekek, ami azt jelenti, hogy az első válogató a
saját osztályukban zajlik, azt követi az iskolai, a kistérségi, a területi és
végül az országos. Az intézményünkben már két éve használjuk, és azóta számos
iskolából érkeztek már hozzánk pedagógusok bemutató órára. Mindenki maga dönti
el, hogy tanórai vagy fejlesztő szinten, illetve korrepetáláson használja
ezeket a játékokat.
- Első körben nem a gyerekeket, hanem a
szülőket kellett meggyőzni a LÜK játék eredményességéről. Használjuk magyar,
illetve matematika órán, és azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek szívesebben
tanulnak a tábla segítségével, mint a hagyományos módszerekkel. Más élményt ad
számukra, és nem tudatosul bennük, hogy tanulnak, hiszen mindez játékos
formában történik. A szabályokat gyorsan megtanulják, mert egyszerűek. Mindig
sokkal hatékonyabb, ha a gyerekek cselekvéseken keresztül jutnak ismeretekhez,
és egy tanítónak erre kell törekednie. Első osztályban a betűfelismerő és
szótagoló gyakorlatokban, illetve a térirányok megismerésében is segít a
tanulóknak. A 12 kockás táblát alsó tagozatban használjuk, míg a 24 kockás
tábla alsó és felső tagozatban is használható.
- Vannak saját
eszközei az iskolának?
- Az intézményünknek 30 db táblát vásároltunk,
de a többszörösére lenne szükségünk. Jelenleg a kollégák igénye szerint osztjuk
be az eszközök használatát. A feladatalapos füzetek elérhetőbb áron vannak, így
azokból mindig tudunk újakat beszerezni. Vannak osztályok, ahol az
osztályfőnöknek sikerült megbeszélnie a szülőkkel, hogy első osztályban vegyék
meg a gyerekeknek a táblát. Szerencsés ez a megoldás, mert így a tanuló a
sajátját tudja négy éven keresztül otthon és az iskolában is forgatni.
Tehetséggondozásra is használjuk, és az évente megrendezésre kerülő országos
versenyre készítjük fel vele a diákokat. Tanórák után hetente egy szakköri órán
csak a versenyfeladatokat gyakoroljuk. Az országos versenyre másodiktól lehet nevezni.
Ha egy osztály benevezett, akkor kedvezményesen juthat hozzá a forgalmazótól a
táblákhoz és a füzetekhez.
- Találkoztak
olyan gyerekkel, aki már óvodában is használta a LÜK-öt?
- Igen, nem is olyan régen. Az iskolába
hívogató foglalkozásunkon mutattuk be a táblát, mert terveztünk vele játékot,
és az egyik leendő elsős feltette a kezét, hogy ő ezt ismeri. Egyik legnagyobb
előnye ennek a játéknak, hogy a gyerekek pár perc alatt meg tudják tanulni a
használatát. Már az 5-6 éves óvodások körében is alkalmazhatják a pedagógusok,
mert a Bambino LÜK feladatai nem betűkkel és számokkal, hanem formákkal
kapcsolatosak. Náluk még csak 6 lapos a tábla, de már ebben a korban is
játékosan, közvetlenül fejleszti a figyelmet, megfigyelőképességet és a
logikát.
- Használható
fejlesztésre?
- Vannak olyan füzetek, amelyek kimondottan
fejlesztésre szolgálnak. Volt egy autista kisfiú az iskolánkban, aki nagyon
szerette ezeket a játékokat. Neki fontos volt, hogy irányítottan ugyan, de
szabadon választhatott a feladatok közül. A játék összekapcsolja a bal és jobb
agyfélteke működését. Sok tanulási probléma abból eredhet, hogy a két oldal nem
tud megfelelően együttműködni. A jobb agyfélteke a vizuális dolgokért felel, és
egészben látja a dolgokat, míg a bal a sorrendiségért és a logikus
gondolkodásért. Ez a játék mindkét agyfélteke működését összehangolja. Nem csak
tanórán, hanem napköziben és fejlesztő órán is használjuk a LÜK-öt. Ez az
eszköz segít a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek differenciált fejlesztésében
is.
- Nem unják meg?
- Nem, mert érdekesnek tartják. A folyamatos
fejlesztés eredményeképpen újabb és újabb feladatlapok jelennek meg.
Észrevettük, hogy a LÜK-kel szívesebben dolgoznak a gyerekek, mint egy-egy
tankönyvi feladattal. A táblájukat haza
is vihetik az otthoni gyakoroláshoz. Mi az órák elején 5-10 percet szoktunk
játszani a LÜK-kel, ezalatt a gyerekek ráhangolódnak az órai munkára.
Gördülékenyebben megy vele egy-egy feladat gyakorlása vagy az ismétlés. A LÜK
egyszerre szerez örömöt és sikerélményt is a gyerekeknek. A feladatokat saját
maguk tudják javítani, mert a megoldó kulcsot a tábla hátoldalán találják. A
tévesztést nem kudarcként élik meg, hanem felkelti a kíváncsiságukat, és a
hibából igyekeznek tanulni. Megnézik, hogy melyik volt a hibás műanyaglapocska,
hol rontották el, és újra megpróbálják kirakni az adott feladatot.
- Hogyan lehetne
népszerűsíteni?
- Részünkről az iskolánkban megszervezett
bemutató órákkal lehetne növelni a játék népszerűségét. Nyílt órákon törekszünk
arra is, hogy minél több szülő megismerje a játékban rejlő képességfejlesztés
lehetőségeit. Készségfejlesztő boltokban és játékboltokban is beszerezhetőek.
Igyekszünk meggyőzni a szülőket arról, hogy minél több gyerek kezében legyen
ilyen tábla. Bízunk abban, hogy a játék megismerésével növekedni fog az eszközt
használók száma, és ezáltal fejlődnek gyermekeink kompetenciái is.
(Cikkünk a Helyi
Érték magazinban megjelent írás szerkesztett változata.)