2016. augusztus 26.

LOGIKA, ÜGYESSÉG, KITARTÁS


LÜK. Első hallásra talán egy építőanyagokat árusító cég monogramjának tűnhet ez a három betű. Pedig nem az. A LÜK, bár még sokan nem hallottak róla, az elmúlt években nagy népszerűségre szert tett játék, amely az óvodások és iskolások legfontosabb képességeit fejleszti.

A székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola két lelkes, fiatal pedagógusa, Kálmán Angéla és Vladov Nikolett több éve használja munkája során, aminek nyertesei leginkább a gyerekek. Úgy fejlődnek, tanulnak és válnak jobbá a problémák megoldásában, hogy közben megmarad nekik a játék öröme és a sikerélmény.

 

- Mi is az a LÜK?

- A LÜK rendszere több mint 40 év pedagógiai tapasztalata alapján került kifejlesztésre, és mára világszerte 15 nyelven használják. Maga a LÜK név a Lernen, Üben, Kontrollieren szavak kezdőbetűiből ered, ami magyarra átültetve a Logika, Ügyesség, Kitartás nevet kapta. Az egészen kiskortól használható, több generáción átívelő, nemzetközi népszerűségnek örvendő, játékos készségfejlesztő rendszer egyszerre adja meg a gyerekeknek a magában játszva tanulás észrevétlen örömét és a gyors eredményt. A feladatlapok különböző tantárgyakhoz és mindennapi élethez kapcsolódó feladatokból állnak, amik segítik az önálló gondolkodást és feladatmegoldást. A játék során a gyerekek magukat tudják ellenőrizni egy minta segítségével.




- Hogyan kell elképzelni mindezt a gyakorlatban?

- A játékhoz szükséges egy LÜK-kirakókészlet - amit elég egyszer beszerezni -, LÜK-füzet és természetesen a gyermek. A kirakókészlet segítségével lesz a LÜK-rendszer fejlesztő feladatmegoldó eszköz és egyszerre élvezetes játék is. A tanuláshoz legfontosabb képességeket fejleszti, mint például: a megfigyelés, az összpontosítás, a kitartás és a problémamegoldó gondolkodás. Az iskolakezdésben egyaránt segítség a gyerekeknek, szülőknek és a pedagógusoknak is. A füzetek sokféle fejlesztési területet érintenek: a koncentráció, a logika, a matematika, az anyanyelv, a környezetismeret és az idegen nyelv.  A feladatokat általában a könnyebbtől a nehezebb felé fokozatossági sorrendben állítják össze.

- Miben segít a pedagógusoknak?

- Legnagyobb előnye, hogy mindenki a saját ütemében tud haladni a feladatok megoldásában. Minden gyermek más és más energiaszinttel érkezik az iskolába. Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk tanítani, egy szintre kell őket hoznunk, és ebben nagyon sokat segít ez az eszköz, be tudjuk melegíteni vele az elmét. Ha nekünk kellene elkészíteni a feladatlapokat, valószínűleg csak egyet-egyet tudnánk a gyerekeknek egy tanórára elvinni. Itt viszont, amikor a gyermek végez egy feladattal, saját magát is le tudja ellenőrizni, hogy helyesen csinálta-e, és ha igen, kezdheti a következő feladatlapot. Maga a készlet gazdaságos, mert egyetlen ellenőrző készlet elegendő az összes feladat megoldásához. Ugyanazon idő alatt van olyan, aki csak egy feladatlappal végez, míg más tanuló többet is meg tud csinálni. 

- Mikor terjedt el hazánkban?

- Németországban közel 20 éves múltra tekint vissza, de nálunk csak az elmúlt pár évben kapott nagyobb figyelmet az oktatásban.  Elterjedése annak is köszönhető, hogy a játékot forgalmazó kiadó minden évben országos versenyt rendez a különböző korcsoportokban. Büszkék vagyunk rá, hogy iskolánk egyik tanulója saját korcsoportjában már országos 6. helyezett is volt. Több körön keresztül versenyeznek a gyerekek, ami azt jelenti, hogy az első válogató a saját osztályukban zajlik, azt követi az iskolai, a kistérségi, a területi és végül az országos. Az intézményünkben már két éve használjuk, és azóta számos iskolából érkeztek már hozzánk pedagógusok bemutató órára. Mindenki maga dönti el, hogy tanórai vagy fejlesztő szinten, illetve korrepetáláson használja ezeket a játékokat.




- Hogyan fogadták a gyerekek?

- Első körben nem a gyerekeket, hanem a szülőket kellett meggyőzni a LÜK játék eredményességéről. Használjuk magyar, illetve matematika órán, és azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek szívesebben tanulnak a tábla segítségével, mint a hagyományos módszerekkel. Más élményt ad számukra, és nem tudatosul bennük, hogy tanulnak, hiszen mindez játékos formában történik. A szabályokat gyorsan megtanulják, mert egyszerűek. Mindig sokkal hatékonyabb, ha a gyerekek cselekvéseken keresztül jutnak ismeretekhez, és egy tanítónak erre kell törekednie. Első osztályban a betűfelismerő és szótagoló gyakorlatokban, illetve a térirányok megismerésében is segít a tanulóknak. A 12 kockás táblát alsó tagozatban használjuk, míg a 24 kockás tábla alsó és felső tagozatban is használható.

- Vannak saját eszközei az iskolának?

- Az intézményünknek 30 db táblát vásároltunk, de a többszörösére lenne szükségünk. Jelenleg a kollégák igénye szerint osztjuk be az eszközök használatát. A feladatalapos füzetek elérhetőbb áron vannak, így azokból mindig tudunk újakat beszerezni. Vannak osztályok, ahol az osztályfőnöknek sikerült megbeszélnie a szülőkkel, hogy első osztályban vegyék meg a gyerekeknek a táblát. Szerencsés ez a megoldás, mert így a tanuló a sajátját tudja négy éven keresztül otthon és az iskolában is forgatni. Tehetséggondozásra is használjuk, és az évente megrendezésre kerülő országos versenyre készítjük fel vele a diákokat. Tanórák után hetente egy szakköri órán csak a versenyfeladatokat gyakoroljuk. Az országos versenyre másodiktól lehet nevezni. Ha egy osztály benevezett, akkor kedvezményesen juthat hozzá a forgalmazótól a táblákhoz és a füzetekhez.

- Találkoztak olyan gyerekkel, aki már óvodában is használta a LÜK-öt?

- Igen, nem is olyan régen. Az iskolába hívogató foglalkozásunkon mutattuk be a táblát, mert terveztünk vele játékot, és az egyik leendő elsős feltette a kezét, hogy ő ezt ismeri. Egyik legnagyobb előnye ennek a játéknak, hogy a gyerekek pár perc alatt meg tudják tanulni a használatát. Már az 5-6 éves óvodások körében is alkalmazhatják a pedagógusok, mert a Bambino LÜK feladatai nem betűkkel és számokkal, hanem formákkal kapcsolatosak. Náluk még csak 6 lapos a tábla, de már ebben a korban is játékosan, közvetlenül fejleszti a figyelmet, megfigyelőképességet és a logikát.




- Használható fejlesztésre?

- Vannak olyan füzetek, amelyek kimondottan fejlesztésre szolgálnak. Volt egy autista kisfiú az iskolánkban, aki nagyon szerette ezeket a játékokat. Neki fontos volt, hogy irányítottan ugyan, de szabadon választhatott a feladatok közül. A játék összekapcsolja a bal és jobb agyfélteke működését. Sok tanulási probléma abból eredhet, hogy a két oldal nem tud megfelelően együttműködni. A jobb agyfélteke a vizuális dolgokért felel, és egészben látja a dolgokat, míg a bal a sorrendiségért és a logikus gondolkodásért. Ez a játék mindkét agyfélteke működését összehangolja. Nem csak tanórán, hanem napköziben és fejlesztő órán is használjuk a LÜK-öt. Ez az eszköz segít a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek differenciált fejlesztésében is.

- Nem unják meg?

- Nem, mert érdekesnek tartják. A folyamatos fejlesztés eredményeképpen újabb és újabb feladatlapok jelennek meg. Észrevettük, hogy a LÜK-kel szívesebben dolgoznak a gyerekek, mint egy-egy tankönyvi feladattal.  A táblájukat haza is vihetik az otthoni gyakoroláshoz. Mi az órák elején 5-10 percet szoktunk játszani a LÜK-kel, ezalatt a gyerekek ráhangolódnak az órai munkára. Gördülékenyebben megy vele egy-egy feladat gyakorlása vagy az ismétlés. A LÜK egyszerre szerez örömöt és sikerélményt is a gyerekeknek. A feladatokat saját maguk tudják javítani, mert a megoldó kulcsot a tábla hátoldalán találják. A tévesztést nem kudarcként élik meg, hanem felkelti a kíváncsiságukat, és a hibából igyekeznek tanulni. Megnézik, hogy melyik volt a hibás műanyaglapocska, hol rontották el, és újra megpróbálják kirakni az adott feladatot.

- Hogyan lehetne népszerűsíteni?

- Részünkről az iskolánkban megszervezett bemutató órákkal lehetne növelni a játék népszerűségét. Nyílt órákon törekszünk arra is, hogy minél több szülő megismerje a játékban rejlő képességfejlesztés lehetőségeit. Készségfejlesztő boltokban és játékboltokban is beszerezhetőek. Igyekszünk meggyőzni a szülőket arról, hogy minél több gyerek kezében legyen ilyen tábla. Bízunk abban, hogy a játék megismerésével növekedni fog az eszközt használók száma, és ezáltal fejlődnek gyermekeink kompetenciái is.

 

(Cikkünk a Helyi Érték magazinban megjelent írás szerkesztett változata.)

 



LEGFRISSEBB VIDEÓK

Az atomkor hajnala


„Az igazságszolgáltatás a közigazgatástól elkülöníttetik…”


A Saint-Antoine kapu pusztulása