2019. július 11.

„Lásd, halld, érezd!”


2018 tavaszán a székesfehérvári István Király Általános Iskola sikeresen pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a hazai és a határon túli művészeti tehetséggondozó programok támogatására meghirdetett NTP-MŰV-18 pályázati kiírásra. A pályázat keretében 1 000 000 forint támogatásban részesült az intézmény. (TÁMOGATOTT TARTALOM)



A „Lásd, halld, érezd!” elnevezésű, hatvan órás élmény- és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó programban a felső tagozatból előzetesen kiválasztott tizenöt diák vett részt. A pályázat írója és megvalósítója, Tóthné Unyi Andrea az iskola magyar szakos pedagógusa.




Az intézmény célja volt, hogy a foglalkozások során a gyerekekben meglévő különféle művészi tehetség felszínre kerüljön, kibontakozzon, gyarapodjon. Ehhez elsősorban kreativitásuk, érzelmi intelligenciájuk, önismeretük fejlesztésére volt szükség.

 


 

Az első félévben főként élményközpontú drámajátékok segítségével fejlesztették a gyermekek önkifejezését, gondolkodáskészségét, kooperatív készségét - a második félévben pedig az alkotó munkára került a hangsúly. A program eredményeként a tanév végére olyan előadást kívántak létrehozni, amelyben a diákok különböző művészeti területeken mutathatták meg tehetségüket.




Az előadásra szánt színdarabot a csoport tagjaival közösen választották ki. Egy ismert kortárs írónő, Berg Judit Párisz ítélete című színdarabjára esett a választás, mely a görög mitológia egyik híres történetét dolgozza fel humoros formában. Közösen alkották meg a forgatókönyvet, mely az Aranyalma mítosza címet kapta. A gyerekek számos ötlettel segítették a munkát: új szereplőket találtak ki, a szövegkönyvet saját jellemükre formálták, zenéket válogattak az előadáshoz, plakátokat, meghívókat terveztek. 




A színpadkép kialakításából is kivették a részüket: közösen készítették el a dekorációt, mellyel a görög istenvilág megjelenítése volt a cél. A szereplők öltözékének elkészítésben a szülők is a csapat segítségére voltak. A jelenetbe táncos koreográfiaként Zorba táncát (Sirtaki) építették be – a koreográfiát az iskola testnevelője, Surányi Károlyné tanította be.




A jó hangulatú foglalkozások során a szereplők fokozatosan megnyíltak, átlépték saját határaikat, levetkőzték gátlásaikat - előadásmódjuk egyre bátrabb, kifejezőbb lett. A felkészülés során igazi csapattá kovácsolódtak össze. Az előadást 2019. május 10-én mutatták be – komoly közönségsiker mellett.

 


 

A pályázat finanszírozásából több olyan programot is szerveztek, melyek hozzájárultak a diákok kulturális fejlődéséhez. Januárban a Veszprémi Petőfi Színház előadásában a Holt költők társasága című előadást tekintették meg a pályázat résztvevői, és ellátogattak a Vörösmarty Színházba is, ahol egy kulisszajárás keretében betekinthettek a színfalak mögé, megismerhették a színházi dolgozók életét, az előadás előtti munkafolyamtok menetét. 



Váradi Eszter Sára és Keller János színművészek egy személyes találkozó alkalmával az előadóművészek világáról, pályájuk sokszínűségéről beszélgettek a gyerekekkel. A csapat eljutott az Alba Regia Táncegyesület ifjúsági csoportjának próbájára is, ahol a néptánc és a népzenei értékek ápolására, megőrzésére irányították a gyerekek figyelmét. Sikerült találkozót szervezni Azurák Csaba kommunikációs és média szakemberrel, akivel először a gyerekek interjút készítettek, majd helyes és megfelelő kommunikáció fontosságáról beszélgettek.

 


 

Mindemellett a pályázati forrásból olyan hangtechnikai eszközöket is vásárolt az intézmény, melyekkel iskolai műsorok, rendezvények alkalmával minőségi hangosítást tudnak biztosítani a jövőben.


 


Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 1.000.000 Ft összeggel támogatta az NTP-MŰV-18-0160 azonosítójú „Lásd, Halld, érezd!”  tehetségprogramot a Székesfehérvári István Király Általános Iskolában.



LEGFRISSEBB VIDEÓK

„Nem arra gondolok, hogy a ráncaimmal mit tegyek…”


„Nincs veszett ügy, míg akad csak egy bolond is, aki küzd érte…”


Illik-e az illemről beszélni?