2020. március 20.

„Vérátok” a koronavírus ellen


Lassan tizenöt éve, hogy Azerothon végigsöpört egy járvány, ami egy teljes héten át tömeges pusztítást végzett. Tekintve, hogy Azeroth a World of Warcraft nevű számítógépes játék virtuális világa, ez a játékosokon kívül másnak nem okozott különösebb megrázkódtatást. Viszont előfordulhat, hogy ez a virtuális járvány most segíthet a koronavírus elleni küzdelemben.



A „Corrupted Blood” nevű incidenssel az elmúlt tizenöt évben sok járványkutató foglalkozott, köztük két olyan szakember is, akik hobbiból aktív World of Warcraft játékosok voltak a virtuális járvány idején. Eric Lofgren és Nina Fefferman 2007-ben megjelent tanulmányukban a játékban történteket eszközként fogták fel a jövő járványainak modellezéséhez, most pedig mindketten hasznosítják is ezt a tudásukat a koronavírus-járvány megfékezése során..

A Corrupted Blood 2005 szeptemberében szabadult el, amikor a Hakkar nevű szereplő a végső csatában az egyik képességével átkot tett az ellene küzdő karakterekre. Ez egészen addig csökkentette folyamatosan az életerőpontjaikat, amíg vagy Hakkar, vagy a vele harcolók meg nem haltak, az egészet pedig tovább nehezítette, hogy a kór a közelben álló karakterekre is átterjedt, megnehezítve a csatában a mozgást.

 



Alapesetben ez nem okozott volna problémát, ám a programozók nem számoltak azzal a lehetőséggel, hogy az átok miatt pánikoló játékosok egyszerűen elteleportálnak a harcból a játék valamelyik nagyvárosába – és viszik magukkal a fertőzést is. Az átok ráadásul egy programhiba miatt a játékosok által irányított lényekre is átterjedt – amit sokan ki is használtak arra, hogy szándékosan terjesszék a vírust –, ez pedig jelentősen meggyorsította a virtuális járvány terjedését. Így aztán hamarosan szó szerint térdig lehetett gázolni a hullákban és a csontvázakban a nagyobb városokban és forgalmasabb útvonalakon, egészen addig, amíg egy javítócsomag és a szerverek újraindítása el nem törölte a járványt a föld színéről.

 


 

Dr. Eric Lofgren és Nina Fefferman anno írtak egy tanulmányt a World of Warcraft 2005-ös Corrupted Blood incidenséről. Úgy vélik: nem nehéz átfedéseket találni a Corrupted Blood helyzet és a koronavírus terjedése között. Akárcsak a vérátok, ez is a társadalom gyengébb tagjaira veszélyes igazán - a játékban az alacsony szintű karaktereket ölte meg azonnal -, és az egész úgy kezdődött, hogy egy állat terjesztette el.

 



Dr. Feffermen szerint a WoW-ban tapasztaltak jó leckét jelentettek. Mint mondja: „Az egész segített abban, hogy mélyen elgondolkozzak az emberek veszélyekkel kapcsolatos felfogásán, és hogy ez a felfogás mennyire befolyásolhatja a viselkedést. Rengeteget dolgoztam azóta, hogy lemodellezzem a társadalom reakcióit az érzékelt veszélyhelyzetekre. Valószínűleg nem ment volna ez nekem, ha annak idején nem gondolkozom a WoW játékosok reakcióin a Corrupted Blood incidensre.”

 


 

Persze a valóságban kevesebb ember van, akik „poénból” terjesztik a vírust. A legjobb védekezés, ha az emberek elszigetelik magukat – dr. Lofgren szerint is ez segíthet a legtöbbet. „Amikor emberek reagálnak a vírusokra, az alapvető válasz az, hogy ez olyasmi, ami 'ja, történik emberekkel'. Van egy ilyen vírus, aztán az csinál dolgokat. A valóság azonban az, hogy a vírus emberről emberre terjed, és az, hogy hogyan viselkedünk (vagy éppen nem viselkedünk) egymással és a vezetőkkel, mind fontos részei a védekezésnek. Persze mindez az egész nagyon kaotikus. Nem tudod azt mondani, hogy 'ja, mindenki karanténban lesz, aztán rendben leszünk', mert nem, nem lesz mindenki karanténban.”

És még valami: a való világban javítócsomag sincs, ami eltörölné a járványt, ha már túl nagy kárt okozott…

 

(forrás: index.hu, gamestar.hu)



LEGFRISSEBB VIDEÓK

Megszűnt a rendkívüli ítélkezési szünet a bíróságokon


Kalandozások Fejér megyében - Zámoly


„Amíg egy szobor el nem készül, addig érdekes…”