Hozzányúlni tilos?
A múzeumok fő feladatai az ismeretek és talán legfőképpen a tárgyak gyűjtése, megóvása, feldolgozása és bemutatása. Az utolsó feladat, a bemutatás leginkább múzeumi kategóriája a kiállítás. Kiállításra járni sikk, a kulturált ember megszokott kikapcsolódási formája – gondolnánk. Közel kerül az ismeretlen: a térben messzi, időben távoli, az új, a régi, az egzotikus…
Nem is olyan régen az volt a megszokott, hogy
teremőrök pisszegő csitításaival kísérve tekinthettük meg a tárlatokat.
Macskaléptekkel haladva, csendes áhítattal nézhettünk meg egy-egy kiállítást, s
suttogva elemeztük a látottakat. Csodálkozás és tanulás – két lépés
távolságból. Vigyázz, ne hajolj közel a képhez! De melyek ma a trendek, milyen
a 21. századi múzeumi élmény?
A múzeumok napjainkban már komoly
erőfeszítéseket tesznek azért, hogy közérthető módon szólaltassák meg a
gyűjteményeiket és érdekes, színes programokkal tegyék vonzóvá a látogatók
számára a múzeumot, mint kulturális teret. Mondhatni, az elefántcsonttoronyban
lakó muzeológusok ideje lejárt. A szélesebb közönség felé való nyitás és
szárnypróbálgatások eredményei számokban is mérhetők. Az olyan országos
megmozdulások, mint például a Múzeumok Éjszakája, minden évben százezreket
érnek el. A legtöbb muzeális intézmény mára felismerte, hogy csak akkor van
esélye a kulturális piacon való fennmaradásra, ha fel tudja kelteni és fenn
tudja tartani a közönség érdeklődését. De milyen lehetőségekkel élhet még egy
múzeum, hogy minél többen megértsék és megszeressék a „vitrinek nyelvét”?
A látogatóvá nevelés első lépcsőfoka a múzeumpedagógia. Mint a nevéből is sejthető, ez a
gyermekek bevonására építő tudományos diszciplína. Újfajta módszerekkel,
interaktívan, kooperatívan, játékosan, észrevétlenül adja át a gyermekeknek,
fiataloknak azt a tudást, melyre közoktatási keretek között csak nagy
nehézséggel, vagy egyáltalán nem jutna idő, illetve a kiállítás nyújtotta
érzékszervi élményekkel és érdekes (tankönyvekben nem, vagy csak ritkán,
elvétve fellelhető) információkkal kiegészítheti a már megtanultakat. Az
óvodások pedig éppúgy tanulnak a múzeumban, akárcsak az iskoláskorú gyermekek,
csupán a módszerek különböznek. A tanulás sok esetben játékon keresztül
történik, kiemelt helyen kezelve a komplex, érzékszervi tapasztalatszerzést, a
tárgyakkal való közvetlen találkozást. A múzeumpedagógiát azonban nemcsak a
tárgyakkal való találkozás teszi egyedülállóvá. Módszerei, a csoportmunka, a
kooperatív játékok, a kreatív foglalkozások támogatják a kommunikációs készség
és szociális érzékek fejlődését is, mely a tárgyak megfelelő interpretációjával
karöltve nagymértékben növeli a tanulás hatásfokát.
Általában a múzeumban a műtárgyak tapintása
nehezen elképzelhető. Ilyenkor a múzeumpedagógia tárgymásolatokkal,
demonstrációs eszközökkel operál, melyek anyagukban, struktúrájukban,
méretükben közel azonosak a kiállított darabokkal. Mindez rendkívül motiváló
erővel bír. A tárgyakkal való, érzelmekre ható és kísérletező tanulás fejleszti
az emlékezetet, a memória mélyebb rétegeire hat, mélyebb megértést és tartósabb
tudást eredményez, mint a pusztán verbális ismeretszerzés. Segítségével új
készségek alakíthatóak, a gyermekeknek lehetősége adódik a tárgyak anyagának
vizsgálatára (fém, fa, üveg, porcelán, kerámia, textil stb.). Ennek során nem
csak azok tulajdonságaival ismerkednek meg a gyermekek, de megtapasztalhatják
az óvatos bánásmód fontosságát, fejlődhet esztétikai érzékük. A tárgyakon
keresztüli megismerés rendkívül fontos a kiállításban látottak befogadásának
érdekében. A műtárgymásolatokhoz, demonstrációs eszközökhöz való fizikai és
érzelmi hozzáférés jelentősen hozzátesz a műtárgyak megértéséhez az anyag,
hőmérséklet, felület megtapintása által is. A több érzékszerv megmozgatása
általi élmény mélyebben hat az érzelmekre, mint csupán az üvegen, kordonon
keresztüli látás, így a megismert tudás tapasztalattá válik, s a tapasztalat
mélyebben beépül az emlékezetbe. A múzeumpedagógiai foglalkozás mindezeken túl
gondolkodási műveleteket fejleszt: összefüggések felismerése, fogalomalakítás,
tipizálás, azonosítás; segíti az időbeni tájékozódást: időrend, állandóság és
fejlődés; megtanítja az örökség, a gyűjtés, a megóvás és őrzés fogalmait,
formálja a stílust és az ízlést, és ezek mellett önálló vélemény kialakítására,
annak megfogalmazására sarkall.
Felmerül a kérdés: vajon vigyáznak-e majd a
gyermekek a kézbe kapott műtárgyjellegű, régi vagy régies tárgyakra, vagy akár
az eredeti műtárgyakra? A válasz igen, ha megtanítjuk őket bánni velük. Ez
tehát a múzeumpedagógia egyik fontos feladata. Műtárgyvédelemre nevelni a saját
tárgyaink védelmén keresztül. Mindezt óvodás-, majd iskolás korban kell
elkezdeni, játékkal, mesével, együttléttel, élménnyel, és – az egész életen át
tartó tanulás jegyében – felnőtt, majd később nyugdíjas korban is folytatni,
igénybe véve a múzeumok minden generáció igényeire reflektáló
programlehetőségeit. S hogy milyen a jó múzeumpedagógus? Megfelelő
művészettörténeti-néprajzi-történeti tudásanyaggal, pedagógiai érzékenységgel
és tudatossággal rendelkező, rugalmas, kreatív szakember, tudós, pedagógus, de
elsősorban játszani szerető ember. Foglalkozásain megfigyelünk, megismerünk,
elolvasunk, dramatizálunk, alkotunk, tapintunk, beszélgetünk, élményt szerzünk,
játszunk, és ezáltal tanulunk. Új környezetben, műtárgyak között, bizalmas
légkörben, biztonságban, együtt. Cél, hogy a résztvevők (gyermekek, szülők,
pedagógusok) jó élményekkel távozzanak, és visszavágyjanak a múzeumba, ami
egyre otthonosabb, biztonságosabb tér lesz számukra. És minél többször jönnek,
annál biztosabb a siker. Hallottunk már olyat az utcán, amikor a tíz év körüli
gyermek kérte szüleit: „Menjünk be a múzeumba!” vagy amikor a gyerekek
visszatértek ide szüleikkel, hogy nekik is megmutathassák, milyen jól érezték
itt magukat, mi mindennel találkoztak. A múzeumpedagógia törekszik az egyenlő
hozzáférhetőségre, és aktívan kiveszi a részét a mai oktatás kihívást jelentő
helyzeteinek megoldásában is. Megfelelő nyelv kialakítására törekszik a
legkisebbek, a nagyobbak és természetesen a speciális nevelési igényűek számára
is.
Röviden: ha a diák úgy megy haza, hogy
értette, amit látott, jól is érezte magát, valamint többet tud, mint amennyit
tudott, amikor belépett a múzeum ijesztő kapuján: akkor a múzeumpedagógus
munkája sikeresnek tekinthető.
A gyermekeknek szánt és a felnőtteknek szóló
programok is egyre inkább egy közös metszetben jelennek meg a múzeumunk
kínálatában. Családi programjaink az egész család részvételére számítanak: a
tényleges közös alkotásra, a közös élményszerzésre, együtt-gondolkodásra számos
programot építettünk fel, melyek során a „gyermek alkot – a szülő segít”
felállás mindinkább háttérbe szorul, és ezek helyére a „gyermek és szülő együtt
alkot”, vagy „gyermek és szülő egymás mellett alkot” képletek kerülnek.
Ne feledjék: belépni, alkalomadtán
hozzányúlni, szabad!
Molnár Júlia, Haraszti Zsigmond
(Cikkünk a Helyi
Érték magazinban megjelent írás szerkesztett változata.)