2019. május 15.

A jóból is megárt a sok!


A nyers zöldségekből készített zöld turmixok – vagy más néven smoothie-k – számos pozitív tulajdonsággal bírnak, túlzott fogyasztásuknak azonban kedvezőtlen hatásai is lehetnek. Tehát mindig figyeljünk az arányokra!


 

A zöld smoothie-k tartalmazhatnak olyan leveles zöldségeket – spenót, sóska, mángold, rebarbara – amelyek magas oxálsav tartalommal rendelkeznek. Ezeket a zöldségeket hagyományosan, hőkezelést követően fogyasztjuk, aminek köszönhetően oxálsav tartalmuk jelentősen, 30-87%-kal csökken. Nyersen történő fogyasztásukkal azonban nagymértékben nő a fogyasztók oxálsav bevitele, amelynek több egészségügyi hatása is lehet.



 

A napi 180 mg-ot meghaladó oxálsav bevitele fokozza a vesén keresztüli kiválasztást. Az oxálsav vesecsatornában történő feldúsulása kalcium-oxalát képződéséhez vezet, amely a vesekövek egyik leggyakoribb alkotója. További kockázat, hogy csökkenti a kalcium, vas, kálium és nátrium sók élelmiszerekből való felvételét és így elősegíti a csontok leépülését.



 

A leveles zöldségek nagy mennyiségű napi fogyasztása a nitrát-bevitelt is megnöveli, amely így meghaladhatja az elfogadható napi beviteli mennyiséget (ADI: 3,7 mg/ttkg/nap), illetve a zöldségek helytelen kezeléséből, tárolásából kifolyólag mikrobiológiai kockázatok is felmerülhetnek.



 

A Nébih – a lakosság egészségének megóvása érdekében – azt javasolja a zöld turmixot készítőknek, fogyasztóknak, hogy a zöldségeket mindig alaposan mossák meg és az oxálsav tartalmú zöldségeket forrázzák le, még mielőtt leturmixolnák. Illetve, mindenki törekedjen a változatosságra a smoothie-k készítésekor!

 

(forrás: portal.nebih.gov.hu)



LEGFRISSEBB VIDEÓK

Szabadulj okosan


„Én és a családom”


Az emberek fele allergiás lesz 2025-re