„Tolle, lege! Vedd és olvasd!”
„Minden írásomhoz nemcsak hívő olvasót kívánok, hanem olyanokat is, akik függetlenül kijavítanak. […] Nem kívánom azonban, hogy az olvasó velem szemben elfogult legyen, de azt sem, hogy bírálóm magával szemben elfogult legyen. Ne szeressen engem jobban, mint a közös hitünket, de ő se szeresse magát jobban, mint az igazságot.” Augusztus 28-a Szent Ágoston ünnepe, halálának évfordulóján.
Hippói Szent Ágoston, teljes nevén latinul:
Aurelius Augustinus hippói püspök, egyházatya, filozófus, az egyik legbefolyásosabb
nyugati egyházatya. Viszonylag későn, hosszú vívódás után, harminckét éves
korában keresztelkedett meg és tért vissza szülőföldjére, ahol először pappá
majd 395-ben püspökké szentelték. Anyja Szent Mónika volt.
Szinte az egész középkor ideológiája Szent
Ágoston filozófiájából táplálkozott. Beleépítette a keresztény filozófiába
mindazt, amit fontosnak gondolt nemcsak a neoplatonikusoktól, hanem Cicerótól, Platóntól,
a sztoikus filozófiától is. Gondolkodói hagyatékának számos eleme máig él a
keresztény teológiában és bölcseletben: ilyen a platonizmusa, a kegyelemről
szóló tanítása, a predesztináció tana. Katolikus és protestáns irányzatok sora
hivatkozott műveire, amelyeket a 17. századtól gondos kezek gyűjtöttek egybe és
adtak közre egyre alaposabb és teljesebb nyomtatott kiadásokban.
Szent Ágoston 354. november 13-án született
Észak-Afrikában, egy numídiai kisvárosban, Tagastéban. Apja, Patricius községi
elöljáró (curialis) volt, anyja, Mónika keresztény családból származott.
Patriciusról keveset tudunk, pogány volt, és csak halálos ágyán, felesége
könyörgéseinek eleget téve keresztelkedett meg.
A szülők Ágostont szellemi pályára szánták:
tanulmányait hétéves korában a thagastei grammatikai iskolában kezdte el.
Tanítója gyakran botozta meg, aminek következményeként meggyűlölte a könyveket
és az iskolát. A legjobban a görögöt és az aritmetikát utálta, görögül soha nem
is tanult meg, egész életében fordításban olvasta a görög bölcsek műveit.
Vergilius költészete azonban lenyűgözte: amikor az elhagyott Didó siralmait
szavalta, sírva fakadt. Gyakran járt színházba, barátaival együtt maga is
próbált színműveket előadni. Igyekezett lekenyerezni játszótársait, hogy
rendezzék előadásait, ezért gyakran kijátszotta szülei és tanítói éberségét, és
több mindent ellopott a pincéből. Visszaemlékezéseiben még idős korában is
lelkiismeret-furdalással küzdött e lopások miatt.
Tanulmányait Madaurában, Lucius Apuleius ókori
filozófus szülővárosában folytatta, ahol retorikát és irodalmat tanult.
Tizenkét éves volt és nem szívesen hagyta el Thagastét, mivel Madura, bár csak
pár mérföldre feküdt onnan, hozzá viszonyítva nagyvárosnak számított. Ott
ismerkedett meg Apuleius műveivel, amelyeket később többször is említ
írásaiban.
Patricius, a csekély jövedelmű kisbirtokos nem
bírta fedezni Madaurában tanuló fia költségeit, így Ágostonnak haza kellett
mennie, és egy esztendőn keresztül, egészen tizenhat éves koráig otthon maradt
Thagastéban. Kicsapongó életet élt, olthatatlanul szomjazta a testi élvezeteket.
371-ben, tizenhét éves korában Karthágóba
utazott, ahol Cicero Hortensius című művének hatására filozófiával kezdett
foglalkozni. Ekkortájt gyakran járt keresztény templomokba is. Bár nagyon
szeretett volna megházasodni, anyja ezt nem engedte meg neki. Ennek ellenére
371-ben magához vett egy karthágói lányt, akinek neve örökre titokban maradt,
és vele élt együtt egészen 385-ig, amikor anyja, Mónika rávette, hogy hagyja
el. Ágostonnak ettől a nőtől tizennyolc éves korában, 372-ben fia született:
Adeodatus, aki később, 387-ben atyjával együtt vette fel a keresztséget Szent
Ambrus kezéből.
Apja halála és fia születése évében,
Romanianus nevű barátja anyagi segítségének köszönhetően Ágoston Rómába
utazott, ahol beiratkozott az egyik retorikai iskolába. Ebben az iskolában
került kezébe Cicero mára már elveszett, a filozófia védelmére írt dialógusa, a
Hortensius, amelynek elolvasása után Ágoston érzelmei és szándékai gyökeresen
megváltoztak: ezt az eseményt tekinthetjük az első megtérésének. Cicero
bebizonyította Ágostonnak, hogy a féktelen élet a legszörnyűbb baj: hogy az
érzéki élvezetek megrontják a látást, elpusztítják a testet. Az igazság
ismerete viszont Isten megismerését jelenti, és csak ebben a megismerésben van
boldogság. Ekkoriban vette kezébe először a Bibliát is, azonban első
olvasmányai után az ékesszóláshoz szokott Ágoston kiábrándult az egyszerű
nyelven íródott Könyvből. Tizenhárom évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy újra
visszatérjen a keresztény úthoz.
Ágoston a 383. év végén érkezett Rómába. Malária
támadta meg, de túlélte a kórt. Egészsége visszanyerése után retorikai iskolát
nyitott, tanítványai többsége azonban becsapta őt, a tandíj fizetése elől
megszöktek az iskolából. 384-ben Mediolanumba, a mai Milánóba utazott. Érkezésekor
először Ambrus püspököt látogatta meg, aki nemcsak a város püspöke volt, hanem
a birodalom egyik leghatalmasabb embere: császárok és hercegek tanácsadója, a
Nyugat legkiválóbb főpapja. Ambrus világosította fel Ágostont, ő tanácsolta
neki, hogy olvassa Izaiást, és később ő keresztelte meg, soha nem kerültek azonban
közeli, baráti kapcsolatba.
A következő években asszonyával, fiával,
anyjával és öccsével Mediolanumban élt, és iskolát működtetett. Közben, anyja
kényszerítésére, elhagyta szerény vagyonnal rendelkező ágyasát, akivel
tizennégy évig élt együtt, hogy egy gazdag lányt vegyen feleségül. A nőt
visszaküldte Afrikába, fiát azonban nem engedte az anyjával menni. A kijelölt
menyasszony még nem volt tizennégy éves, ezért Ágoston újabb ágyast vett maga
mellé, ám az esküvő sohasem következett be.
Ambrus hatására Ágoston komolyan kezdte venni
a katolikus tanításokat, azonban Isten szellemiségét és a bűn eredetét nem
tudta elfogadni. Szellemes feltevéseket agyalt ki, hogy el tudja képzelni Isten
lényegét és Isten viszonyát a világhoz. Panteista szemléletet vallott, a
világot olyannak képzelte el, mint valami szivacs, amelyet körbefog az istenség
óceánja. Felhagyott az asztrológia tanulmányozásával.
Intellektuális megtérését morális megtérés
követte egy misztikus kerti élmény hatására. Így ír erről a Vallomásokban: „Egyszer csak fiú- vagy leányhangot hallok a
szomszéd házból. Énekelt, s ezt ismételgette: Tolle, lege! Tolle, lege! Vedd és
olvasd! Vedd és olvasd! … Visszanyomtam könnyeim áradatát, s felugrottam, mert
semmi mást, égi parancsot láttam e jelben, hogy nyissam ki a Szentírást, s
olvassam el a szemembe ötlő legelső fejezetet.” Ágoston ettől a pillanattól lemondott az
asszonyi társról, és Krisztus felé fordult: 387. április 25-én
megkeresztelkedett.
Eldöntötte, hogy visszatér Afrikába és
kolostort alapít, amely nem olyan lesz, mint a cassiacumi, félig filozófiai,
félig vallásos, hanem egészen keresztény. Útban Afrika felé, Ostiában
várakoztak a hajóra, amikor anyja hirtelen megbetegedett, és meghalt. Mónika
halála után Ágoston Rómába ment, és ott maradt az elkövetkező évben.
Karthágóban a helytartóság egykori
ügyvédjénél, Innocentiusnál szállt meg, majd az év végén visszatért
szülővárosába, Thagastéba, ahol kolostort alapított. Innen a századok folyamán
fejlődött ki az Ágoston-rend. A kolostort Ágoston 389 elején alapította, majd
391-ben Hippóba költözött. Azokban az időkben az volt a szokás, hogy a papokat
és a püspököket a nép választotta, így amikor a görög származású Valerius
püspök közölte a néppel, hogy szeretne valakit pappá szentelni, hogy
segítségére legyen a latin nyelvben, a nép Ágostont választotta.
426-ban püspöki hivatalának gyakorlati és
külső teendőit rábízta barátjára, Heraclitusra, és részben visszavonult a
közélettől, csak szombaton és vasárnap prédikált. Szabad idejét írással
töltötte, az elmúlt évek műveit tekintette át.
429-ben
nyolcvanezer főnyi vandál és alán sereg szállt partra Geiserich vandál király
parancsnoksága alatt Mauritániában, és miután ezt a tartományt meghódította,
tovább indult Numidia felé. Ágoston ekkor hetvenhatodik évében volt, súlyos
asztmával küzdött. Amikor láza egyre súlyosbodott, halála előtt tizenegy nappal
az orvosokon és az ételhordókon kívül mindenkit kitiltott a szobájából, egyedül
akart lenni Istennel, és minden idejét imádkozással töltötte. Amikor az orvosok
megtiltották, hogy olvasással fárassza szemeit, óriás betűkkel felíratta Dávid
bűnbánó zsoltárjait egy táblára, és odaszögeztette ágya mellé a falra. 430.
augusztus 28-án este halt meg.
Holttestét 724-ben Liutprand longobárd király
vitette Szardíniáról Paviába. 1695-ben fedezték fel a kriptát, amiben
megtalálták. Jelenleg a paviai Szent Péter-bazilika márványsírja őrzi a szent
püspök földi maradványait, ezüst ereklyetartóban.
(forrás:
Wikipedia)