„Kis harang üt, idő halad, Egérkirály hazaszalad…”
Vannak, akik számára A diótörő című történet megtekintése – akár film, de még inkább balett formájában – a karácsonyi időszak elengedhetetlen része. Aki pedig az évfordulókat kedveli, az már akár ma ünnepelhet a művel: 1892-ben ugyanis éppen december 18-án mutatták be először a balett változatot.
A diótörő Pjotr Iljics Csajkovszkij utolsó
balettje és egyben utolsó színpadi műve - a történet alapját Ernst Theodor
Amadeus Hoffmann A diótörő és az egérkirály című meséje képezi. A mű első
koreográfiáját Marius Petipa tervezte: ősbemutatójára 1892. december 18-án
került sor a szentpétervári Mariinszkij színházban.
A diótörő ötlete Ivan Vszevolozsszkijtól, a
Cári Színházak egykori főigazgatójától származott. E. T. A. Hoffmann A diótörő
és az egérkirály című meséjéből Petipával olyan mesebalettet akart rendeztetni,
amely minden addigit felülmúl és szebbnél szebb jelmezeket kívánt
felsorakoztatni, hiszen kitűnően értett a jelmeztervezéshez. A Hoffmann-mesének
a népszerű francia írótól, id. Alexandre Dumas-tól származó változatát
nyújtotta át Petipának. Már Dumas is, de még inkább Petipa, egészen megváltoztatta az eredeti mesét. Két
képre osztotta a balettet. Az első képben megtartotta a karácsonyesti
jelenetet, de a másodikban eltűnt a mese fonala, helyét az önmaga alkotta pazar
látványosság - Cukorország - foglalta el. Csajkovszkij kevés lelkesedéssel állt
neki a mű megzenésítéséhez, ugyanis úgy érezte, a pazar díszletek és jelmezek,
amiket a főigazgató elképzelt, veszélyeztetik a zene érzelmi tartalmának
átélését. A mesetéma érdekessége volt az, ami miatt mégis elfogadta a
felkérést. Csajkovszkij rövid idő alatt, 1892 elejére elkészült a zenével. A
hangszerelés érdekessége, hogy cselesztát is alkalmazott. A balettből egy
kivonatot, az úgynevezett Diótörő szvitet már március 7-én bemutatták egy
szentpétervári koncerten. A teljes mű nagy sikerű bemutatójára 1892. december
18-án került sor a Mariinszkij Színházban.
Néhány érdekesség
a darabról
1. A diótörő a német kultúrkörben nemcsak
háztartási kellék, hanem mágikus erejű tárgy, ami védelmezi a családot és
szerencsét hoz az emberek otthonába. Ezért gyakran ajándékoztak a gyerekeknek
diótörőt karácsonykor.
2. A balett E.T.A. Hoffmann A diótörő és az
egérkirály című novellájára épül, ami egy sokkal sötétebb történet, mint ahogy
azt a balettszínpadokról ismerjük. Hoffmann egy véres csatát ír le a jóságos
Diótörő és a gonosz Egérkirály között. Az egérkirály és serege képében Hoffmann
tulajdonképpen Napóleon invázióját írta meg, amit Marius Petipa is átemelt a
balettba, ahol az egerek képében a francia forradalom példázatát akarta
megfesteni.
3. Csajkovszkij első átütő balett-sikere nem A
diótörőhöz, hanem a Csipkerózsikához kötődik, aminek sikerén felbuzdulva a Cári
Színház igazgatója, Ivan Vszevolozsszkij újabb balettzenét rendelt
Csajkovszkijtól, így született meg A diótörő Marius Petipa librettójával.
4. Viszont amikor először bemutatták A
diótörőt 1892-ben Oroszországban, a kritika egyáltalán nem volt tőle
elragadtatva, és nem jósoltak neki fényes jövőt. A hangos sikert George
Balanchine 1954-es, a New York City Ballett számára készített interpretációja
hozta meg. A hatvanas évek végére A diótörő a karácsonyi szezon elengedhetetlen
kellékévé vált, Balanchine koreográfiája pedig a mai napig az egyik legnépszerűbb verzió.
5. Balanchine 40.000 dollárt kapott az 1954-es
premierhez, amiből 25 ezret a karácsonyfára költött. Amikor megkérdezték, hogy
nem lehetne-e esetleg valahogy olcsóbban kihozni ezt a díszletelemet, akkor azt
válaszolta, hogy „A diótörő lényege a karácsonyfa”.
6. A diótörő premierjén Klára és A diótörő
Herceg szerepét is gyerekek játszották. A későbbiekben ezeket a szerepeket már
professzionális táncosoknak adták.
7. Csajkovszkij a bemutatót követően egy éven
belül meghalt, így már soha nem tudhatta meg, mekkora hatást gyakorolt darabja
a tánctörténetre.
8. A Cukorszilva Tündér táncában hallható
hangszer a zongora rokona, a cseleszta. Az első cselesztát maga Csajkovszkij
csempészte át Párizsból Oroszországba, hogy egyedi hangot kölcsönözzön a Cukorszilva
Tündér karakterének.
9. A diótörő eredeti verziójából egyedül A
diótörő herceg és Marika híres pas de deux-je, valamint a Hópelyhek tánca állta
ki az idő próbáját. A koreográfia összes többi része jelentős változáson ment
keresztül az idők folyamán.
10. A darabot Magyarországon csak jelentős
késéssel, 1927-ben mutatták be Brada Ede koreográfiájával, amiben saját
elképzelésű Cukor-, Kávé-, Tea-, Csokoládé és Holipni- táncokkal kedveskedett a
gyerekeknek. Később nem ez a verzió, hanem a Vajnonen-féle terjedt el itthon,
amit 1950-ben mutattak be Budapesten.
(forrás: fidelio.hu,
Wikipedia)