„Ha valaki odaadóan író, akkor ott van minden abban, amit letett...”
Ez egy jó régi interjú, remélem is, hogy egykori beszélgetőtársam felfedezi majd a Facebook-on, és leírja egy kommentben, hogy lusta dögnek tart miatta. De nem baj, mert átnéztem azért, és szerintem minden helytálló ma is, ami akkor elhangzott. És ez ismét bizonyítja, hogy vannak állandó dolgok és vannak állócsillag emberek. Mint például Vavyan Fable regényíró, aki éppen ma ünnepli valahányadik születésnapját.
Megjegyzem, van, ami – és aki - kimaradt azért.
A két legfontosabb: Maggie Bell (vagyis Harangozó Margit), Vavyan Fable
országos barátnője és kiadóvezetője, akit csak úgy hívott: „a Nap” – valamint Fodor Ákos költő, „a szerző szerkesztője”,
akivel megismerkedésük pillanatától igen szoros és különleges volt a kapcsolatuk.
Azt gondolom, fontos megidézni őket – ám mivel már egyikük sem az evilági
tábort erősíti, kicsit tiszteletlennek éreztem volna jelen időben beszélni
róluk ebben a valaha készült interjúban.
És persze nem mondjuk el, hogy Molnár Éva, meg
hogy egy anagramma a művésznév, és a többi ilyen sallangot, amik bárhol
fellelhetők. És nyilván ebben a beszélgetésben is elhangzottak olyan dolgok,
amik a ritkán adott interjúkban máskor is – viszont jót beszélgettünk, ami
szerintem a szövegből is kiderül.
Na. Ennyit bevezetőül, most pedig lássuk, mire
mentünk egymással annak idején.
- Ennek az
interjúnak a létrejöttét körülbelül másfél éves egyezkedés előzte meg,
különféle levélváltások formájában. Ráadásul a regényeiből kiderül, hogy az
újságírókat alapvetően nem kedveli feltétlenül.
- Azért ez így általánosítás. Zömében nem
voltak sikeresek az eddigi, újságírókkal történt találkozásaim, ilyen-olyan
okoknál fogva. Úgyhogy nem lelkesülök fel attól, ha megkeresnek és beszélgetnem
kell. Általában megvárom, hogy kialakul-e köztünk valamilyen kontaktus, mert az
nagyon furcsa, hogy jönnek újságírók, kinyitom az ajtót és már mélyinterjút
kéne adnom egy vadidegen embernek. Engem nagyon föl kell oldani. Kos vagyok,
zárkózott, állítólag szigeteltebb, mint a paksi atomerőmű, úgyhogy nehéz velem
boldogulni.
- Ez az
elszigeteltség az életterére is igaz. A panelrengetegben élők számára
legalábbis ilyennek tűnhet az a hely is, ahol él. Tudatos?
- Igen. Szeretem a nyugalmat, a csöndet magam
körül, mert úgy tudok igazán elmélyülni abban, amit csinálok. De nem vagyok én
oda bezárva, bármikor ki tudom ereszteni magam.
- Az a fajta
tartózkodás, ami Önben az újságírókkal kapcsolatban kialakult, az jellemzően az
ehhez hasonló beszélgetésekre igaz, vagy bárkire, aki bekopog és újságíró?
- Az idők során úgy alakítottam ki, hogy ha
valakivel el tudok beszélgetni, amikor megkeres; kialakul köztünk valami,
aminek alapján úgy gondolom, hogy tudok vele beszélgetni és nem csak egy
feszélyezett társalgás lesz, egy kíncsevegés - akkor igent mondok. Ha viszont
úgy alakul, hogy nem tudunk egymással mit kezdeni, akkor jobb is, ha nem
erőltetjük.
- Vannak
időszakok, amikor senki nem teheti be a lábát az alkotóműhelybe?
- Igen.
- Gondolom,
könyvek készülésének időszaka ez.
- Most a legutóbbi négy hónap alatt nem nagyon
tettem ki a lábamat és nem nagyon tehette be hozzám más a lábát. Teljesen el
voltam borulva, el voltam varázsolva.
- Egy interjúban
azt mondta, hogy „nem olyan vagyok, mint Lőrincz L. László, aki kilenctől délig
ír, aztán megebédel és folytatja, hanem rám tör...” A kezdetektől a mai napig
ez a helyzet?
- Hogyha el vagyok varázsolva, akkor
gyakorlatilag semmi más nem érdekel. A mosnivaló sem, a rettenetes földi dolgok
sem. Egyetlenegy dolog, amit rajtam kívül senki nem tud megoldani: az
állatkáimra való odafigyelés, az ő ellátásuk. Az az egyetlen, amit megcsinálok,
az emberek meg elboldogulnak nélkülem is.
- Van egy mondás,
mely szerint „az ihlet érkezésének valószínűsége a határidő közeledtével
felerősödik”. Ez igaz?
- Elméletileg nem kellene, hogy jót tegyen.
Nálam azért nem nagyon vannak határidők, szerencsére. És ez kedvez az én
ihletemnek.
- Honnan az
élményanyag? Ha kell hozzá, persze. Nemere István mondta egyszer, hogy ha őt
bezárnák egy toronyszobába, és adnának tollat meg papírt, ő tíz évig ellenne.
- Jó neki. Nekem azért ki kell mozdulnom
ahhoz, hogy élmények érjenek és töltekezhessek. Azért is nem vagyok egy
nyilvános szereplő típus - ellentétben Lőrincz Lacival, aki nagyon élvezi a
nyilvánosságot, a fellépéseket, a szerepléseket -, mert inkább gyűjtögető típus
vagyok. Bekerülök egy nagyobb társaságba, és akkor ülök és szemlélődöm.
Begyűjtöm a figurákat, a folklórt: mindenféléket összeszedegetek. Hol csak egy
hajviselet fog meg, hol egy szemszín - az öné például nagyon érdekes -, és
ezeket elraktározom magamba. És lehet, hogy egyszer egy fiók kipattan, előjön
az a szemszín, vagy az a haj, és terem ebből egy figura. Például utazások során
nem a bédekker szerint mendegélünk, hanem kinézünk az autóból, és ami
megtetszik, ott megállunk, körbejárjuk, megcsodáljuk. Így jártunk Walesben egy várban,
ahol a gondnok a kezünkbe adta egy várkapu kulcsát, és egymagunk bemehettünk,
felfedezhettük a várat. Aztán, azt hiszem a Varázscsókhoz, megérlelődött az a
jelenet, amit akkor elképzeltem.
- Hogyan gyűjt?
Jegyzetel? Személyes tapasztalatom, hogy egy társaságban elég rosszul veszi ki
magát, ha előkapok egy szalvétát, és felírok rá valamit, ami éppen eszembe
jutott. Róluk - vagy nem róluk.
- Előfordul ilyen is, hogy az ember előkap egy
szalvétát, papírzsebkendőt, vagy ráírja a combjára, tenyerére, ha nincs
papírja. De általában felkészülök. Ha tudom, hogy olyan társaságba megyek,
ahová érdemes, akkor viszem a jegyzetfüzetemet. Van vagy kétezer. Nagyon
megkértem a családomat, hogy ha hirtelen elhaláloznék, akkor ezeket azonnal
tegyék máglyára - nem szeretném, ha halálom után, mint Rejtőnek, még további
húsz-harminc regényem megjelenne. Nagyon sokat jegyzetelek, aztán néha nem
találom meg a jegyzeteim között, amire gondoltam - és akkor újra elolvasom mind
az ötezret. És ha rám már nincsen hatással, akkor ezeket eldobálom, és kezdődik
az egész elölről.
- Család. Mi az,
ami róluk elmondható?
- Például?
- Például: hogy
viselik, amikor elmélyülés van - és nincs idő a háztartásra?
- Eleinte nagyon sokat kellett azért harcolni,
hogy én ilyenkor elvonulok, és egyszerűen nem érdekel, hogy púpos a
szennyestartó, nem érdekel, hogy nincsen tiszta zokni a szekrényben. Semmi nem
érdekel. Az sem, hogy elfogyott a kenyérke - mert a férjem másféle kenyeret
eszik, mint én, és az enyém le van fagyasztva a frigóban, ő pedig gondoskodjon
magáról. De most már olyan döbbenetek értek, hogy amikor felvittük a tiszta
ruhát a mosószobából, a férjem elrakta a saját ruháját a szekrénybe.
- Megdöbbentő.
- Nagyon.
- Beszéljünk az
első regény születéséről. Emlékezetes a mai napig?
- Emlékszem, hogyan keletkezett. Tizenegy éves
koromtól írtam mindenféle, engem szórakoztató történetet. Aztán elkezdtem
kórházban dolgozni, mint nővér, és olyan fizikai megerőltetés volt ez számomra,
hogy hazaértem, és hiába ment mindenféle meserevü az agyamban, nem tudtam
leülni megírni, mert meg kellett halnom ott egy széken, vagy heverőn. Aztán
egyszer kedvezett a szerencse, mert vesemedence gyulladást kaptam.
- Tényleg nagy
öröm.
- Nagyon kellemetlen és fájdalmas dolog,
amitől viszont le kellett feküdni. Nekem az, hogy három hétig feküdni kell,
akkora stressz volt, amit csak úgy tudtam orvosolni, hogy magamhoz vontam egy
spirálfüzetet és egy tollat. És megírtam „A pokol is elnyeli” című regény első
verzióját, amit aztán több másik követett. És amikor úgy éreztem, hogy a kis
könyv ivarérett, akkor elkezdtem vele kiadókat fölkeresni. De nem igazán
fogadták kitörő örömmel, és akkor én erről a dologról letettem. Akkor a
barátnőim ragadták meg a kéziratokat, és verseny alakult ki a kiadókhoz
eljuttatott írások között. A Halkirálynő és a Kommandó futott be elsőként, majd
a többinek ezek után azért már nem volt olyan nehéz dolga. Kivéve a
Mesemaratont, mert arra azt mondták: hátbatámadása az eddigi akcióregényeimnek,
mert inkább bohózat, vagy burleszk. Az a közönség, aki addig a könyveimet
olvasta, tényleg szemöldökfelvonva fogadta a regényt - de aztán ez is
megtalálta a maga olvasótáborát, mert a második kiadása is igen hamar eltűnt az
utcáról.
- Több olyan
regénye is van, aminek született folytatása: Vis Major, Álomhajsza,
Halkirálynő. Ezeket a folytatásokat az olvasók is követelik?
- Igen, ők is. De ami a rosszabb: általában a
kiadók szokták követelni, vagy a terjesztők. És akkor én bemakacsolok, és az
mondom, nem. Ha lehetséges, és magamtól késztetést érzek rá: meg fogom írni.
- Egy könyvet ír
egyszerre?
- Igen.
- Érintőlegesen
beszéltünk az állatkákról, akik azért megkapják a gondoskodást - szemben a
szennyes ruhával. Róluk szívesen mesél?
- Nagyon. Kiről meséljek: lovakról?
- Lovakról. Nagy
szerelem?
- Amikor legutóbb olyan nagyon felnövekedett a
lottónyeremény összege, azon ábrándoztam, hogy abból a három és fél milliárdból
már egy lómenhelyet lehetne csinálni, ahol a nagyon rossz körülmények között
élő, és a kiöregedett lovakat lehetne elhelyezni. Mert mostanában mi történik a
kiöregedett lovakkal ebben az országban?
- Virsli lesz
belőlük.
- Igen, valószínű. Amikor Írországban jártunk,
ott voltunk egy csacsimenhelyen. Ez adta az ötletet - de aztán nem én nyertem
meg a lottónyereményt, és ez továbbra is álom maradt. Olyan szinten, amilyenen
tudok, próbálok segíteni a környezetünkben élő, rossz sorban lévő állatoknak.
Oly módon, hogy például megveszünk közülük egyet-kettőt, és akkor azokon lehet
lovagoltatni. Meg rábeszéltünk egy embert, akinek a csődöre állandóan ki-be
ugrált a karámjukból, hogy ne a fejét kösse a lábához a csődörnek, hanem
heréltesse ki - és ennek a költségeit segítettünk fizetni.
- Amikor kimozdul
ebből a környezetből, jár időnként író-olvasó találkozókra?
- Igen, de az ilyesmik nagyon sokat kivesznek
belőlem, úgyhogy rendkívül mérsékelem a számukat.
- Mi az, ami
megterhelő benne?
- Nem fogalmaztam még ezt meg. Nem tudom.
Gondolkodni fogok ezen a kérdésen, és visszatérünk rá.
- Jó. Ha
legközelebb találkozunk, kikérdezem.
- Ha valaki odaadóan író, vagy odaadóan
színész, vagy odaadóan szobor, akkor ott van minden abban, amit letett. Nincs
semmi különös, amit el lehet mondani. Persze mostanában más dolgokra is kíváncsiak
az emberek az írók, szobrok, rajzolók életéből, mint hogy mit hoztak létre.
Érdekes az is, hogy milyen cipőben járnak, hol csináltatják a frizurájukat.
- Azért nem
biztos, hogy ez érdekli az embereket. Csak ezt kapják... Azon gondolkodott már,
hogy ha nincs az a vesemedence gyulladás, most merre vezetne az út?
- Ha akkor valamilyen módon nem kezdek el
regényt írni, és ez bennem reked, akkor lehet, hogy ma egy alkoholista, drogos,
lezüllött csöves lennék valahol. Valószínűleg tönkrementem volna.
Török Péter
(A szöveg a
Fehérvár Televízió „Vágatlanul - Szavak, sztorik” című műsorába készült interjú
szerkesztett változata, 2003. márciusából.)