Bauhaus100 - Híres Bauhaus fotók
A „Híresek és képek - Modern irányzatok a magyar fotográfiában” című kiállítás kísérőrendezvénye a Csók István Képtárban várja az érdeklődőket, június 13-án este hat órától. Bajkay Éva művészettörténész és Ferkai András építészettörténész előadásaival az intézmény a Bauhaus centenáriumhoz csatlakozik.
1919-ben kezdődött meg az oktatás és képzés a
weimari Bauhausban Walter Gropius vezetésével. A Bauhaus mint mozgalom a modern
művészet történetének egyik legmeghatározóbb forrása, képzőművészeti műhely és
reform-iskola volt. Eszméi és gyakorlata számos későbbi művészeti irányzatot és
szemléletet inspirált. Elsősorban az építészetben volt meghatározó, de más
művészeti ágakra, például a fényképészetre is nagy hatással volt. Egyik
legjelentősebb alakja, Moholy-Nagy László tanított is a Bauhaus iskolában. Az
előadáson szó lesz Kárász Juditról is, aki elvégezte a dessaui Bauhaus
fotószakát.
André Kertész, Moholy-Nagy László, Robert
Capa, Brassaï, Martin Munkacsi és további közel húsz különleges magyar
fotográfus 150 izgalmas alkotása látható a Csók István Képtárban. A látogatók
átfogó válogatást kapnak az első világháborút közvetlenül megelőző évektől a
második világháború végéig terjedő korszak „képes” pillanataiból. A kiállításon
szereplő munkák ízelítőt adnak az 1910–40-es évek társadalmi és művészeti közegéből,
a divat világából, a háborúk pusztításaiból, és bepillantást engednek a korszak
hétköznapjaiba.
A tárlat az egyetemes fotográfiában
megkerülhetetlen „ötök” stílusteremtő fotói mellett a világban kevésbé ismert,
Magyarországon alkotó kortársak – többek között Balogh Rudolf, Escher Károly,
Haár Ferenc, Kálmán Kata, Kárász Judit, Kerny István, Kinszki Imre, Pécsi
József – munkáit is bemutatja. Képeik kreatív, kísérletező szellemről, az
uralkodó és az adott korszakban elvárt, megszokott fotográfiai képstílusokkal
szembeni másképp gondolkodásról is tanúskodnak, és mind fontos részei a magyar
fotótörténetnek.
A Bauhaus története
Az Állami Bauhaus intézményét 1919-ben Walter
Gropius a két weimari művészeti iskola összevonásával alapította. Az
iparművészeti iskolát még Henry van de Velde hozta létre, az ő tervei alapján
készült az iskola- és műhelyépület. Irányítása alatt az intézmény a német szecesszió,
majd az ezt követő kísérletek egyik szellemi központja volt.
A háború alatt van de Velde Gropiust javasolta
utódjául. Gropius egyesítette az iskolát a tanerőiben megfogyatkozott művészeti
akadémiával, és új tanárok sorát hívta meg az intézménybe. Johannes Ittent, a
színdinamika egyik megalapozóját, aki a szín- és tapintóérzék fejlesztésére új
utakat kereső bécsi festő, az amerikai Lyonel Feiningert, a szobrász Gerhard
Marckst, majd továbbá Paul Kleet, Oskar Schlemmert, Adolf Meyert (aki a Fagus
Művek és a kölni kiállítási épület tervezésében Gropius társa volt), Georg
Muche, és Lothar Schreyer akik az iskola első mesterei voltak. Rövidesen
bekapcsolódott a munkába Vaszilij Kandinszkij és Moholy-Nagy László is, aki
később az előképzést vette át Ittentől. A volt tanítványok közül később
kerülnek a mesterek sorába Herbert Bayer, a tipográfia tanára, Breuer Marcell,
az asztalosműhely vezetője, Josef Albers, az előképzés irányítója, Gunta Stölz
textiltervező és mások. A mesterek között a kor szinte minden szellemi
irányának képviselőjét megtaláljuk. Ez a sokarcúság aztán már kezdetektől
magában rejtette a később kialakult belső ellentmondások alapját is.
Az iskola híre, hatása gyorsan terjedt, már 1922-ben vezérszerepe volt az európai
konstruktív irányzatok között. A De Stijl körül csoportosuló művészek és az
orosz konstruktivisták, Kazimir Malevics és El Liszickij is a Bauhausban
találtak szövetségesre.
Az 1923-ban rendezett weimari kiállításon a
Bauhaus már a prototípusok egész sorát mutatta be. Ezek még jórészt kézműipari
formatervezési kísérletek eredményei. A kiállításra felépített Am Horn
„kísérleti" ház berendezésében azonban már megjelent a gépipari technikát
kifejező tárgyi környezet is. Az intézmény a következő évek jobboldali
támadásainak hatására Weimarból Dessauba költözött (1925), ahol már
formatervező főiskolaként, módosított tantervvel és új mesterek bevonásával
működött. Az 1926-ban elkészült új iskolaépületet és a mesterházakat maga
Gropius tervezte.
Az intézményben jelentkező belső ellentétek
azonban tovább éleződnek. 1928-ban Gropius megvált az intézménytől. Utódja
Hannes Meyer, svájci származású, baloldali társadalmi érzékenységű építész
lett. Hannes Meyer kezdetben a dessaui Bauhausban mesteroktató volt az
építészműhelyben, majd 1928-tól 1930. július 31-ig Gropius utódjaként a Bauhaus
igazgatója lett. Az építészet szociális kérdései iránti személyes vonzódása
miatt a közvélemény és a városvezetés szemében baloldali politikai
beállítottságúnak tekintették. Megítéléséhez hozzájárult (az adott németországi
belpolitikai körülményekhez igazodó) az intézeten belül is jelenlevő hallgatói
politikai radikalizmus is. Az intézet irányában fokozatosan erősödő
nemzetiszocialista politikai nyomás miatt (amit az intézetet fenntartó városi
hatóság nem tudott feloldani) Meyer és a vele szolidáris mesterek és
tanítványok azonnali eltávolítása mellett döntöttek 1930. augusztus 1-jén.
Mies van der Rohe volt 1930–1933 között a
Bauhaus utolsó igazgatója. Az intézményt fenntartó szervek úgy vélték, a
korábbi semleges légkör visszaállítását a deklaráltan baloldali szellemű Hannes
Meyer menesztésével – amennyiben helyére megfelelő személyt találnak –
megoldották. Ezért választásuk az akkor már egyértelmű szakmai tekintéllyel
bíró Ludwig Mies van der Rohéra esett.
Mies igazgatósága rosszul kezdődött. Meyer
elbocsátása miatt a hallgatók sztrájkot szerveztek, s követelték, hogy
folytatódjék annak a tudományos alapú, rendszeres alakítástannak a létrehozása,
amelyet Hannes Meyer kezdett el. Mies tekintélyelvű vezetéssel, főpolgármesteri
segítséggel (és rendőri intézkedéssel) lett úrrá a helyzeten. Új tantervet
vezettek be, amelyben a korábbihoz képest lényegesen bővült az építészeti
képzés. Mies megszüntette a szakmai műhelyekben folyó árutermelést, aminek
kiesése érzékenyen érintette az intézmény költségvetését.
Igazgatói működése során a Bauhaus képzési
szelleme határozottan az építészoktatás felé tolódott. Az építészképzést
megreformálták és három képzési fokozatot alakítottak ki. A harmadik fokozatot
kizárólag Mies oktatta.
Új igazgatóként a nyomasztó társadalmi
kérdések hidegen hagyták. Az építészetet művészetként értékelte, amelynek fő
kérdései a tér, az arányok és az anyag. Ezt képviselte mintaháza is, amelyet a
Bauhaus 1931. évi kiállítására tervezett. Ezen a tárlaton a klasszikusan
Bauhaus-szellemű építészek, köztük Albers, Volger, Figer, Breuer jellegzetes
kislakás-terveket állított ki, míg Mies terve pazarló térszervezéssel és
anyaghasználattal az exkluzív lakásépítés kielégítését célozta. Mai szemmel
nézve, úgy tűnik, itt jelenik meg Mies van der Rohe - vitathatatlanul kimagasló
építészi teljesítménye mellett - következő építészeti korszakának alapjellege:
a különleges és nagyvonalú, költséges építészeti feladatok, reprezentatív
megoldások felé fordulása.
Mies van der Rohe igazgatói működési ideje
alatt minden tőle elvárhatót megtett a Bauhaus politikamentességének
megőrzéséért. 1931-ben még rendezvénysorozatot is indított az intézetben „az
eszmék harcának jegyében” címmel. Brosúrát is készített, amelyben állásfoglalása
a következő: „A Bauhausnak a modern kultúra megteremtésére tett erőfeszítései
ellenére sem kell átpolitizált korunkban elköteleződnie valamely párt iránt”.
Mies minden erőlködése ellenére nem sikerült
az intézményben a politikamentesség légkörét fenntartani. A tanintézetbeliek
alapfeladataik révén mindenképpen érintkeztek a társadalmi környezettel, annak
problémái természetszerűen „begyűrűztek” az oktatásba, s a tanítványok
szemléletébe. A korabeli – egyre inkább fasizálódó – politikai légkörben
kívülről a Bauhaust baloldali („bolsevik” kommunista”) szervezetként
jellemezték.
Fokozatos politikai és költségvetési
szorításokat követve 1932. október 1-jével Dessau város felmondta a műhely
fenntartását. Ezen időben két másik város jelentkezett ugyan az intézmény
fogadására, de Mies már hónapokkal korábban elhatározta, hogy a Bauhaust
Berlinben, magánintézetként fogja fenntartani. Egy használaton kívüli
gyárépületben bérelt új helyet is. Az intézményt balsorsa itt is követte. Egy
"vitatható korrektségű” házkutatás során az intézet könyvtárában
kommunista folyóiratokra bukkantak. 1933. április 11-én a politikai rendőrség
(Gestapo) lepecsételte az épületet. Az intézmény újraindítására tett sorozatos
kísérletek eredménytelenek maradtak.
(forrás:
Wikipedia)