Amikor kimaradt tizenegy nap az évből
Az 1582. október 4-én bevezetett Gergely-naptár a ma érvényben lévő naptárrendszerek közül a legelterjedtebb. E naptár szerint az időszámítás kezdete Krisztus születéséhez igazodik, egyebekben pedig a korábban széles körben használt julián naptár módosítása.
Előzmények
A julián naptárt Julius Caesar Róma alapítása
után 709-ben (Kr. e. 45-ben) vezettette be. Ebben egy év 365 napból állt, és
minden negyedik évben egy szökőnapot iktattak be - ehhez az ókori egyiptomi
naptárat vették alapul. Az így átlagosan kialakuló 365,25 napból álló év
azonban hosszabb, mint a 365 nap 5 óra 48 perc 46 másodpercből álló szoláris
év, ami 365,242199 napnak felel meg. Az eltérés ezer év alatt nagyjából nyolc
nap, ami a középkorban egyre nagyobb nehézségeket okozott a mezőgazdasági
munkák ütemezése során, és a húsvét időpontjának kiszámításában, ezért a
naptárreformot a XIII-XV. században egyre többen sürgették. A XIV. századtól
kezdve több tervezet is született, amit azonban a bírálók sorra el is vetettek.
Végül a XIII. Gergely pápa által 1576-ban felállított nemzetközi bizottság
eljárása lett eredményes. Az új rendszert 1577-ben Aloysius Lilius olasz orvos,
csillagász dolgozta ki, a bizottság felülvizsgálta, jóváhagyta, majd a
tervezetet a pápa megküldte valamennyi európai uralkodónak és egyháznak
véleményezés végett. A beérkezett javaslatok alapján Christophorus Clavius
német származású jezsuita matematikus, csillagász öntötte végleges formába.
Végrehajtását a pápa 1582. február 24-én az Inter gravissimas bullával rendelte
el.
Eltérések a
julián naptárhoz képest
A julián naptár egy éve és a szoláris év
között az évenkénti eltérés kicsit kevesebb, mint negyed nap. A minden negyedik
évben beiktatott egy szökőnap viszont már túl sok korrekció, így a naptár 400
év alatt körülbelül három nappal előzi meg a tropikus évet. A Gergely naptár
ezt egyszerű és szellemes módon úgy hozza rendbe, hogy a 400-zal nem osztható
kerek évszázadok nem szökőévek, hanem 365 napos évek maradnak. Így 1700, 1800
és 1900 nem volt szökőév, míg 2000 az volt. A még ezek után is fennmaradó
eltérés 3320 év alatt okoz majdnem egy nap eltolódást. A jelenlegi számítások
szerint 4782-ben várható legközelebb, hogy egy napot ki kell hagyni a
Gergely-naptár és a szoláris év különbsége miatt.
A Gergely-naptár
bevezetése
XIII. Gergely pápa rendelete szerint az új
naptár 1582. október 4-én csütörtökön lépett életbe oly módon, hogy az azt
követő nap október 15. lett, a kettő közötti napok abban az évben kimaradtak.
Ugyanakkor a hét rendszerét ez nem befolyásolta, mivel 15-e péntekre esett és
nem hétfőre, mint amilyen napra kellett volna, amennyiben 4-e csütörtökre.
Az új naptár kidolgozásával párhuzamosan át
kellett alakítani a római egyház martyrologiumát is, amely az év napjaihoz
kötötte a katolikus szentek és mártírok ünnepét. 1580-ban Sirleto bíboros
fogott hozzá a bonyolult átszerkesztéshez, amelynek igazodnia kellett a korábbi
martyrologium egyes szabályaihoz. A bíboros egy tíz tagú bizottságot hozott
létre, hogy így átalakítsák az év napjaihoz kötődő szent-tiszteleteket. A hosszas
fejtörés és a tízek munkája azonban nem tartozott Gergely uralkodásának
sikertörténetei közé. Az első, 1582-es kiadás tele volt félreírásokkal és
nyomdai hibákkal, és ebben rendkívül hasonlított az 1583-as második kiadásra.
Gergely mindkét kiadást semmisnek tekintette, és személyes felügyelete alatt
végül 1584-ben megszületett a helyes kiadás, amely a Martyrologium Romanum
Gregorii XIII jussu editum címet viselte. A pápa ezt tette kötelezővé minden
katolikus egyház számára.
Az új naptár bevezetését a legtöbb országban
nem azonnal és nem minden probléma nélkül fogadták el, elterjedése több
évszázados folyamat volt. Európát az Oszmán Birodalom terjeszkedése fenyegette,
a kontinensen vallásháború dúlt, az új naptár elfogadása, illetve elutasítása
elsősorban ideológiai kérdés volt. A váltást ráadásul az is nehezítette, hogy a
köznép a csillagászati magyarázatokból mindössze annyit értett meg, hogy tíz
nap egyszerűen elvész, ami azt is jelenti, hogy a főurak tíz valós nappal
kevesebb idő alatt hajtják majd be a havi járandóságokat. A zúgolódás ellenére
1582 októberében nemcsak a Pápai Államban tűnt el tíz nap, hanem
Spanyolországban, Lengyelországban, Portugáliában és Itália egész területén is.
Egy-két éven belül átvették az új kalendáriumot a katolikus német, svájci és
németalföldi fejedelemségek és Franciaország is. Magyarország 1588-ban vette át
a gregorián naptárat. A magyarországi ellenkezést – bár a klérus 1583-as
rendelete nyomán itt-ott valóban használták – az váltotta ki, hogy az
országgyűlési határozat nélküli bevezetést sokan jogtalannak vélték. Az
ellenállás mögött jórészt a protestánsok vallási indítékai álltak. A
Német-Római Birodalom katolikus tartományaiban 1583-1585 között, a lutheránus
Poroszországban csak 1610-ben vezették be. Nagy Britannia és tengerentúli
gyarmatai csak 1752-ben fogadták el. A XVIII. század végére a Gergely-naptár a nyugati
keresztény államok többségében elfogadottá vált. A következő évszázadban egyre
több nemzet kezdte használni, az utolsók között Oroszországban 1918-ban került
sor a bevezetésre.
(forrás:
Wikipedia)