2020. november 12.

Mi kerül idén a karácsonyfa alá?


Habár a koronavírus komoly hatással volt ebben az esztendőben a lakosság kiadásaira és jövedelmi helyzetére, egy ősszel készült felmérés szerint így is bőven találunk majd ajándékot a fa alatt. Az Árukereső.hu és a GKI Digital közös karácsonyi kutatása szerint idén a szokásosnál kevesebb embernek, de nagyobb összegben vásárolunk ajándékot.

A koronavírus miatt idén szűkül az ajándékozottak köre
A járvány egyik legnyilvánvalóbb hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradását a földrajzi távolsággal és a járvány második hullámával indokolták a kutatás során megkérdezettek, mivel nem biztosak abban, hogy az ünnepek során személyesen is tudnak majd találkozni. Emiatt - míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel - idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista.




Kevesebb embernek ajándékozunk, de nagyobb összegben
Bár kevesebb szerettünknek készülünk ajándékkal, ez nem jár együtt azzal, hogy kevesebbet is költünk ajándékokra: idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8%-os emelkedést jelent. Ezzel – figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését – az egy ajándékra szánható költés jelentősen megnőtt, elérve akár a 9 500 forintot is.


Milyen ajándékokat választunk és mi alapján?
A tavalyi évhez hasonlóan a ruházati cikk (51%), játék (40%), szépségápolás és kozmetikum (33%) a három legnépszerűbb ajándéknak szánt termékkategória, amelyben gondolkodunk szeretteink megajándékozásakor. Utazást és különböző „élményeket” 2019-hez képest jóval kevesebben fognak vásárolni, hiszen a vírushelyzet miatt bizonytalanná, kiszámíthatatlanná váltak a programoknak és az utazási lehetőségek. Megnőtt azonban azoknak a száma, akik valamilyen otthon is használható sportfelszerelést készülnek ajándékozni.




A karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek
A karácsonyi bevásárlás időzítésére a legjellemzőbb továbbra is az, hogy az akciókat figyelve próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatokat. Ilyen szempontból a karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek (Black Friday), ami viszont hazánkban már egyre inkább elszakad a kezdeményezés eredeti jellegétől és egy péntek helyett már az egész novembert átível akció-sorozat. A novemberi Fekete Péntek akciók során tehát a legtöbben (65%) már karácsonyra vásárolnak ajándékokat, de a vásárlók 54%-a ilyenkor még azért saját célra szánt termékekre is vadászik.




2020-ban még nagyobb hangsúlyt kapott az internetes vásárlás
A korábbi évek trendjét folytatva, idén is a legtöbben (86%) az online rendelés és a webáruházak mellett tették le a voksukat, az arányt a pandémia ráadásul tovább erősítette. Az internetezők 41%-a kifejezetten a vírushelyzet miatt tervez többet online vásárolni, 48%-uk pedig a tömegeket vonzó plázákba tervez kevesebbet látogatni ajándékvásárlás végett.

A konkrét webáruház kiválasztása igen megfontolt folyamat: átlagosan 6 vagy akár 7 szempontot is figyelembe vesz egy vásárló, amikor az interneten fellelhető megannyi webshop közül kiválasztja a befutót. A mérlegelési tényezők közé tartozik az ár mellett például a kereskedő megbízhatósága, valamint a korábbi vásárlók visszajelzései, tapasztalatai is.
Mindezek mellett a második legnépszerűbb vásárlási célpontnak továbbra is a bevásárlóközpontok számítanak, ahova még így is közel az emberek fele tervez majd menni. A plázákat követik a hagyományos, utcáról megközelíthető boltok és szaküzletek.

(forrás: GKI Digital Kutató & Tanácsadó Kft.)



LEGFRISSEBB VIDEÓK

„Igazából ez volt mindig a szívem vágya…”


„Hathárom”


„Próbáltam reálisan és nem ideálisan rajzolni…”