2021. február 22.

Busz, vonat, repülő


A börgöndi repülőtér fejlesztésének irányairól, új elektromos buszok beszerzésének támogatásáról és egy, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karához kapcsolódó technológiai kutatóközpont kialakításáról is tárgyalt dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel dr. Cser-Palkovics András polgármester és Vargha Tamás, Székesfehérvár országgyűlési képviselője.

A börgöndi repülőtér kapcsán a legfontosabb jogi és pénzügyi lépések már megtörténtek, a kormány támogatásának köszönhetően a repülőtér ingatlanvagyonát és cégét tekintve teljes egészében Székesfehérvár önkormányzatának tulajdonában van. Mintegy hétszázötvenmillió forintot pedig annak érdekében kapott a város tavaly novemberben, hogy egy koncepcióterv, majd engedélyes terv, ezt követően pedig kiviteli terv készüljön el. A város a fejlesztések során együttműködik stratégiai partnerével, az Albatrosz Egyesülettel. A közeljövőben nemcsak a repülőtérről, hanem a reptérrel szerves egységben lévő ipari parkról, illetve a területnek a 62-es és a 63-as főutak összekötése során megjelenő közlekedési lehetőségeiről is készülnek tervek.



Az Ikarusnál folyamatban van egy zöld busz projekt - ennek keretében februárban Székesfehérváron jelent meg egy elektromos autóbusz a forgalomban: február végéig teszt jelleggel bárki ingyenesen kipróbálhatja a városi tömegközlekedésben az új Ikarus City Pioneer buszt. A cél, hogy hamarosan nagy számban jelenjenek meg az elektromos buszok a városi közösségi közlekedésben. A tervek szerint egy olyan pályázati konstrukció keretében lehetőség lesz arra, hogy jövőre már tizenkét darab elektromos autóbusz közlekedhessen a városban. A zöld busz programban megjelenhet Székesfehérváron egy úgynevezett e-med busz is, amiben orvosi rendelőt alakítanak ki, és szűrőprogramok lebonyolítására is alkalmas lesz. Az elektromos buszokkal kapcsolatban olyan támogatási koncepciót dolgoz ki a minisztérium, hogy azoknak a városoknak, amelyek 2022 ben már csak elektromos, vagy zéró emissziós autóbuszokat helyeznek forgalomba, a következő tíz évben ne jelentsen plusz költséget a elektromos buszok üzemeltetése.



A tárgyalások a tudomány és innováció területét is érintették: a székesfehérvári fejlesztések is abban a mintegy ezerötszáz milliárd forintos csomagban kapnak helyet, amit a napokban jelentettek be. Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán például technológiai kutatóközpontot fejlesztenek, mintegy harmincmilliárd forintos beruházás keretében.
A következő tíz évben a magyar vasúti gördülőállomány fejlesztésére mintegy kétezermilliárd, a közlekedési infrastruktúrára pedig hozzávetőleg négyezermilliárd forintot szán a kormány. Székesfehérvár esetében ez azt a vasúti gyűrűt és az ehhez való kapcsolódást érinti, ami Záhonyt köti össze Győrrel. Ez a vasúti pálya Börgönd mellett megy el, és jelentősége abban áll, hogy összeköti az országnak azokat az ipari centrumait, ahol a kelet-nyugat közötti áruforgalom zajlik. Ebbe csatlakozik majd be a Budapest-Belgrád vasútvonal is.



A börgöndi reptér esetében kialakították azt a struktúrát, amibe a különböző kategóriájú repülőtereket sorolták be. A börgöndi repülőtér kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy az üzleti és sport célú hasznosítása mellett technológiai célokat is szolgáljon. A börgöndi reptér is része lenne az országos drón-fejlesztési koncepciónak. A szállítási célú alkalmazásoktól kezdve a mezőgazdasági alkalmazásokon keresztül az időjárási becslésekig számos lehetőséget rejt a drón-technológia - ehhez azonban kell egy repülőtér, ahol kellő magasságban tudják használni a légteret. Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karának Science és technológiai parkját két telephelyen képzelik el: az egyik Székesfehérváron belül, a másik pedig Börgöndön lenne, a repülőtér melletti ipari parkban.

(forrás: szekesfehervar.hu)


LEGFRISSEBB VIDEÓK

Erdő-mező növényei


Új megoldásokat kell találni az új kihívásokra


„És még valami…”