2021. június 24.

A sebesség szerelmese


Közterületet – még – nem, de általános iskolát már neveztek el róla, mivel korai halála ellenére sokak példaképe volt tehetségével, kitartásával és elszántságával. Az első magyar Forma-1-es versenyző lehetett volna – de egy halálos baleset közbeszólt. Harminchárom éve, 1988. június 24-én hunyt el Kesjár Csaba.

A magyar autósport történetének egyik kiemelkedő alakja volt. Igazi motorsport-dinasztiából származott: nagyapja motorkerékpáros, motorcsónak-versenyző, édesapja pedig autós hegyiversenyző volt. Később unokaöccse is pályaversenyzőnek állt a magyar autós gyorsasági bajnokságban. Az 1980-as évek vége nemcsak a Hungaroring megépítése, hanem Kesjár Csaba szárnyalása okán is emlékezetes időszak a magyar autósport történetében. A szakmabeliek a mai napig meggyőződéssel állítják, hogy a huszonéves budapesti versenyző a Forma-1-ben is szerepelhetett volna, ha nem szenved halálos balesetet 1988. június 24-én Nürnbergben.



Ami azt illeti, a Forma-1-es szereplés tényleg nem tűnt elérhetetlen álomnak. A fiatal versenyző sorra nyerte a bajnoki címeket a különböző szériákban, ahol rajthoz állt. 1977-től 1981-ig gokartozott, 1982-ben autóversenyzői igazolványt, közben gépészmérnöki oklevelet szerzett. Gokartban a nemzetközi licencű kategóriában 1980-ban és 1981-ben magyar bajnok lett.
Autóversenyzői pályafutása 1985-ben indult be igazán, pont akkor, amikor elkezdték építeni a Hungaroringet is. Papp István, a pálya főtervezője ismerte Kesjár Csabát, aki 1985-ben abszolút magyar bajnok, majd 1986-ban hegyi bajnok lett, miután Forma Easter kategóriában 1982 és 1985 között folyamatosan bajnoki címeket ért el. Forma Fordban 1986-ban osztrák bajnokként ünnepelték, majd feljebb lépett, és 1987-től az NSZK igen színvonalas F3-as bajnokságában edződött.
A kategóriában elsőre a 14. helyezett lett a Schübel Racing színeiben, ami a bajnokot és a későbbi DTM-legendát, Bernd Schneidert is versenyeztette. Sokan úgy vélték, hogy az akkor még létező keleti blokkból származó Kesjár nem kapott egyenlő feltételeket a német csapattól, de ez nem nyert bizonyítást.



A húszas éveiben járó sportoló nemcsak azzal tűnt ki a korszak versenyzők közül, amit a pályákon elért, hanem azzal is, ahogy a ’80-as évek Magyarországán akkoriban létező üzleti- és médiakörnyezetben érvényesült. Profi reklámszerződéseket kötött az autója reklámfelületeit értékesítő Hungexpóval, és egyebek mellett Dévényi Tibor mára legendássá vált, „Három kívánság” című műsorában ő fuvarozta Budapesten C. C. Catch-et, a korszak egyik, nemzetközi szinten is a legismertebbek közé tartozó énekesnőjét.
Kesjár Csaba menő volt, a tinik bálványa. Kilógott a ladás, trabantos magyar valóságból, ahol a kéthetes balatoni SZOT-üdülés volt a főnyeremény. Eközben pedig szerény volt, alázatos - és mindent arra tett fel, hogy talán egyszer ő lehet az első magyar Forma-1-es autóversenyző. Mindent az autóvezetésnek rendel alá -  civilként viszont inkább nem vezetett, mert két autót is totálkárosra tört rövid idő alatt.
Pályafutása legkimagaslóbb eseménye az volt, hogy az 1987-es Magyar Nagydíj után első magyarként F1-es autót vezetett. A Hungaroringen a Zakspeed csapat főnöke, Erich Zakowski meghívására ülhetett be a Zakspeed 871-be, és három kört tett meg vele. Ez akkoriban nem teszt volt, csupán három bemutatókör, de a jelentőségéről sokat elárul, hogy hasonló alkalom legközelebb 2002-ben jött el magyar pilóta számára: akkor Baumgartner Zsolt mehetett néhány kört a Jordan csapat színeiben a Hungaroringen, mielőtt 2003-ban és 2004-ben versenyzőként is szerepelt a világbajnokság mezőnyében.



Így érkeztünk el 1988. június huszonnegyedikéhez. A helyszín Nürnberg, ahol a versenypályán Kesjár Csaba az utolsó köreit tette meg az életben. Ült a piros-fehér-zöldre festett versenyautóban és mesés íveken vette a kanyarokat. Aztán néhány perccel később, a norisringi F3-as hétvége utolsó szabadedzésének végén fékezés nélkül, hatalmas sebességgel vágódott a fémkorlátnak, amit át is tört az autójával. A kocsiból szinte semmi sem maradt - kétszázzal, fékezés nélkül robbant bele a korlátba. A magyar pilóta halála sokkolta a mezőnyt, az ellenfelei a tisztelet jeléül a szponzorok nyomása ellenére is megtagadták a versenyzést.
Az okokat valószínűleg sosem tudjuk meg. Később a németek közölték, nem találtak műszaki hibát az autón, amit sokan – köztük Kesjár Csaba édesapja - képtelenek voltak elfogadni.
Érthetetlen, értelmetlen halál - csupán huszonhat évesen.
És az örök kérdés: mi lett volna ha…?

(forrás: Wikipedia, ujsagmuzeum.hu, kormanysport.hu)


LEGFRISSEBB VIDEÓK

Az atomkor hajnala


„Az igazságszolgáltatás a közigazgatástól elkülöníttetik…”


A Saint-Antoine kapu pusztulása