Már kislányként számítógépeket akart tervezni
Dr. Seebauer Márta meglehetősen fiatalon, tíz éves korában kötelezte el magát a műszaki pálya mellett. Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar oktatási rektorhelyettesének kedvenc szakterülete a mesterséges intelligencia, amit több mint két évtizede oktat is a hallgatóknak.
- Ön
villamosmérnök, a műszaki tudomány kandidátusa. Valljuk be, kevés nő
foglalkozik - ráadásául ilyen szinten - ezzel a területtel. Hogyhogy ezt a
pályát választotta?
- Matematika tagozatos általános iskolába
jártam, és ötödik osztályban hallottunk először számítógépekről. Én már akkor
elhatároztam, hogy majd számítógépeket akarok tervezni. Akkor még nem volt
ilyen szak Magyarországon, ezért Kijevben végeztem elektronikus számítógépek
szakon 1984-ben. Utána a Videotonban helyezkedtem el fejlesztőmérnökként, és
ott dolgoztam egészen 1994-ig, amikor meghívtak a Kandó Kálmán műszaki
főiskolára oktatni. Egyik tématerületem a számítógépek felépítése, tervezése, a
másik viszont a mesterséges intelligencia, amit oktatok is most már közel 25
éve. 1998-ban kezdtünk el a villamosmérnök szak mellett műszaki informatika
szakot is tanítani itt Székesfehérváron, ennek a szaknak voltam a
szakkoordinátora sokáig. 1995-től voltam oktatási igazgatóhelyettes itt a
számítógép-technikai intézetben, de voltam vendégoktató is Göttingenben, egy
műszaki főiskolán. Amikor pedig megalakult az Alba Regia Egyetemi Központ,
annak lettem a főigazgató-helyettese. A közeljövőben átalakulás történt az
Óbudai Egyetemen; egy új, fiatal és dinamikus rektorunk van, Kovács Levente
professzor úr, aki meghívott a csapatába - így kerültem fel a rektori
hivatalba, és azóta az ő munkáját segítem, mint oktatási rektorhelyettes.
Abban az időben, amikor én tanultam, a műszaki
szakokon a lányok aránya majdnem ötven százalékos volt. A rendszerváltás után
azonban a lányok érdeklődése inkább a humán vagy menedzsment, közgazdasági
szakok irányába fordult sajnos. Több kampányunk is van itt Székesfehérváron,
illetve országosan is, amelyekben azt célozzuk meg, hogy több lányt vonzzunk be
a műszaki, illetve az informatikai területre. Ezt célozza meg a Lányok Napja
például, amit rendszeresen megszervezünk, de ilyen rendezvényünk a Kutatók
Éjszakája is, ahol a fiatalokat szeretnénk a műszaki és az informatikai pálya
felé fordítani.
- A Nők a
Tudományban Egyesület adatai szerint napjainkban a műszaki, tudományos és
informatikai területeken dolgozók túlnyomó része férfi, vezető pozícióban pedig
csak elvétve találunk nőket. Okozott-e valaha bármilyen jellegű nehézséget vagy
hátrányt a tudományos karrierje során a női mivolta?
- Egyáltalán nem. Abban az időben, amikor én
jártam egyetemre, a műszaki szakokon lényegesen több nő tanult. Személyesen
nekem sohasem okozott gondot a műszaki szakmában történő érvényesülés.
Szerintem ez köszönhető volt a főnökeimnek és a kollégáimnak is, akik
elismerték és elismerik a nők teljesítményét. Sajnos manapság a lányok
érdeklődése a STEM terület iránt jelentősen megcsappant. Szerintem ez a családi
indíttatáson, a nevelésen is múlik.
- Említette a
törekvéseket, hogy a lányokat a műszaki pálya felé orientálják. Mivel lehet vonzóvá tenni számukra ezt a pályát? Az
elmúlt évek ezzel kapcsolatos programjainak van-e mostanra eredménye?
- Műszaki menedzser szakot is oktatunk, itt
azért nagyobb a lányok aránya. Viszont örömteli, hogy most már az informatika
szak iránt is nagyobb az érdeklődés. Azt kell mondjam, hogy bizonyos
területeken a nőknek előnye van - ilyen például a precizitás. Egyébként nekem
az a tapasztalatom, hogy azokban a tanulócsoportokban, ahol vegyesen vannak
fiúk és lányok, nagyon jól kiegészítik egymást a különböző nemek attitűdjei: a
fiúk esetleges nagyobb kreativitása a lányok precizitásával társulva remek
párosítás.
- Említette a
Kutatók Éjszakáját, amit most már hagyományosan, évről évre megrendeznek.
Ilyenkor bárki bejöhet és megnézheti, hogy mivel foglalkoznak, hogy hol tart
jelenleg a tudomány?
- Vannak ugyan beiskolázási kampányaink, és
tartunk nyílt napokat is, de ahogy a saját példámat is említettem, én
körülbelül 10 éves koromban köteleztem el magam a műszaki pálya iránt. Ezzel
arra akarok célozni, hogy a döntést nem lehet az utolsó pillanatban meghozni:
ez bizonyos alapképzettséget és érdeklődési területet igényel. Napjainkban
erősen specializálódik a közoktatás, ami eldönti, hogy később ki mit fog
tanulni. Nem mindegy például, hogy valaki egy „sima”, vagy egy szakgimnáziumban
végez-e. Most ez is át fog alakulni, ugyanis visszatérünk az öt éves technikumi
rendszerhez. Azért mondom mindezt, mert úgy vélem, utolsó pillanatban már nem
lehet pályát választani. Az, hogy valaki gimnáziumba megy vagy szakgimnáziumba,
alapvetően meghatározza, hogy később, a felsőoktatásban milyen irányba fog
továbbtanulni. Nagyon ritka az, hogy ha valaki humán területen végez, akkor
utána műszaki pályát tud választani.
Azt mondják, hogy az utóbbi húsz évben az
emberiség tudása megduplázódott. A gyerekeknek ezért a közoktatásban töltött
éveik alatt nagyon sok mindent meg kell tanulniuk - olyasmiket is, amiket mi,
az idősebb generáció egy egész élet során tapasztaltunk meg. Ezért van az, hogy
a gyerekek túlterheltek, ennek okán pedig csökkentik a tananyagot, és reál,
illetve humán irányba szinte már szétválasztják az oktatást. Mindez pedig azt
jelenti, hogy a fiatalok utána már nem tudják behozni a másik területen való
esetleges lemaradásukat, mert ha nem tanultak elég fizikát, matematikát,
informatikát vagy akár nyelveket, akkor ezt már nagyon nehéz a felsőoktatásban
behozniuk.
- Az előbb említett
átalakulás az oktatási rendszerben már látszik a felsőoktatás szereplőinek
mindennapjaiban? Kellett alakítaniuk a pedagógiai módszertanon vagy a
tananyagon ennek megfelelően?
- Természetesen! Állandóan azon dolgozunk,
hogy egyre inkább gyakorlatorientált képzésünk legyen. Ezen kívül nagy
hangsúlyt kell fektetnünk felzárkóztató foglalkozások tartására is, hiszen
hiába létezik az alaptanterv, mégsem egyforma a leendő hallgatóink tudása.
Nekünk három és fél év alatt a munkaerőpiacra mérnököket kell képeznünk. Az
első évben felzárkóztatás történik, a második évben a szakma törzstárgyainak az
oktatása, utána pedig már az úgynevezett specializációk jönnek, a szakirányú
tudás. Ez az a friss tudás, amire a munkaerőpiacnak szüksége van, amivel az
adott pillanatban a hallgató el tud helyezkedni. Ez azt is jelenti, hogy ez az
a tudás, ami a leghamarabb elévül, tehát az úgynevezett élethosszig tartó
tanulás során ezt állandóan ismételniük és frissíteniük kell.
- Az ön idejének
nagy részét az teszi ki, hogy átadja a tudását a hallgatóknak. Marad ideje
saját kutatásokra, egyéni ötletek megvalósítására, vagy egyáltalán arra, hogy a
kedvenc témáival foglalkozzon?
- A kedvenc témám - ahogyan azt már említettem
- a mesterséges intelligencia. Erre sajnos jelen pillanatban elég kevés időm
marad, hiszen egyrészt párhuzamos algoritmusokat oktatok a doktori iskolában,
emellett pedig igyekszem helyt állni az egyetem átszervezésének éppen zajló
folyamatában is, melynek keretében bizonyos metrikák mentén próbálunk erősíteni
egyes tevékenységeket, ezek egyike pont a kutatási terület. Igen nagy a harc a
felsőoktatás szereplői között, mert egy demográfiai hullámvölgyben vagyunk,
mindenhol csökken a hallgatók száma. Szeretnénk minél több nemzetközi hallgatót
bevonni az oktatásunkba, aminek egyik formája a Stipendium Hungaricum - ebben
az évben is közel kétszáz Stipendium Hungaricum-ösztöndíjas hallgatót tudtunk
felvenni az egyetemre. Ezen kívül törekszünk arra is, hogy külföldi
egyetemekkel kettősdiploma szerződéseket kössünk. De nagy szeretettel várjuk
részképzésre az Erasmus-ösztöndíjas külföldi hallgatókat, valamint a saját
hallgatóinkat is igyekszünk külföldi képzésekre küldeni, hogy tapasztalatokkal
térjenek vissza.
- Oktatóként,
rektorhelyettesként sok feladat hárul Önre, az egyetem székesfehérvári és
budapesti campusán egyaránt. Ilyen időbeosztás mellett mennyire tudja megélni a
női szerepköröket?
- A háztartás sajnos néha hátrányt szenved.
Háromszoros tiszteletbeli nagymama vagyok. Fogadott unokáimmal szeretnék több
időt tölteni, többet foglalkozni velük. Nyáron erre gyakrabban sor kerül. Ezek
nagyon élvezetes percek mindenki számára.
Stefkó Krisztina
(Cikkünk a Helyi
Érték magazinban megjelent írás szerkesztett változata.)