2024. július 29.

Újra világsztárokat vonultat fel az Alba Regia Feszt: interjú Mits Gergellyel


Mits Gergely, a fesztivál egyik alapítója, a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékének vezetője mesélt a kezdetekről, az idei programról, a jazzoktatás jövőjéről és az egyetem büszkeségeiről is.

 

Idén már 10. éve, hogy Székesfehérvár utcáit jazz zenészek töltik meg a fesztivál idejére. Hogyan nőtte ki magát az évek alatt az Alba Regia?

Székesfehérváron mind a könnyűzenei oktatásnak, mind pedig az igényes könnyűzenei fesztiváloknak komoly hagyománya van. Egészen 1967-ig kell visszamenni, ugyanis akkor rendezték városunkban az első olyan magaskultúrához tartozó zenei fesztivált, ami elsősorban a jazz műfaj nagyjait vonultatta fel, komoly nemzetközi amerikai sztárokkal. Ez nagyjából a rendszerváltásig működött, volt olyan év is, hogy elmaradt. Utána kisebb próbálkozások voltak, de igazából 10 évvel ezelőtt Vörös Tamás főszervező társammal, aki a Hang-Szín-Tér Művészeti Szakgimnázium alapítója, álmodtunk egy nagyot, hogy Székesfehérváron illetve a megyében újra kell éleszteni ezt a szép hagyományt, majd a város nagyobb és a Kodolányi János Egyetem támogatásával ez meg is valósulhatott.

Ez volt 2014-ben, amikor útjára indult az Alba Regia? Akkor mi volt a koncepció?

Igen, ekkor volt az első, most már Alba Regia néven futó programsorozat. A fesztivál legfontosabb üzenete, amit a zászlónkra tűztünk, az a stiláris nyitottság. Semmiképpen nem szerettük volna egy ilyen nagyon szomorú, nagyon művészkedő, csak szűken a jazz műfajára beszűkült, a stílusirányzatot felvonultató jazz rendezvényt, hanem minden olyan műfajt szerettünk volna megmutatni a közönségnek, ami a jazz legfontosabb jellemzőjét, az improvizációt magában foglalja. Legyen ez népzenei alapú, popzene, funk soul, r’n’b, latin, bebop vagy swing. Minden, ami improvizáció. Ami pedig szintén fontos volt, hogy élő emberek játszanak, élő hangszereken. Mi még hiszünk ebben a dologban és ezt képviseli a fesztiválunk.

Hol láthatják az idei fellépőket a nézők?

Két színpadunk lesz idén. Lesz egy főszínpad a megszokott Bartók Béla téren, ami a városnak a legszebb felújított rendezvénytere, illetve a Múzeumkert, amit szintén felújítottak és ami elképesztően gyönyörű, ott pedig a nagyszínpados átállási időben lesznek kisebb kamara koncertek.

Kik a legnagyobb nevek az idei fesztiválon?

Mindenképpen az első nap programját emelném ki, Dominique di Piazza fellépésével, aki a világ egyik legjobb basszusgitárosa. Ezen kívül a magyar jazz, a magyar zenei élet színe-java képviselteti magát. A Vörös Tamás Projekt kezdi a progrmot, de itt lesz Egri János a fiával, egy nagyszerű zenekarral, valami Szakcsi JR. a legújabb lemezét mutatja be, úgyhogy tényleg jobbnál jobb produkciók lesznek.

Ha jól tudom, a Kodolányis zenei tehetségek is színpadra lépnek a fesztiválon.

Igen, mindhárom napot ők nyitnak majd, így a közönség is találkozhat velük, nekik pedig ez egy jó lehetőség, hogy kipróbálják magukat a nagyszínpadon.

Annak, aki esetleg gondolkodik rajta, hogy a zenei pályát válassza, mit javasolna? Miért a Kodolányi?

A korábban Jazz Tanszék néven futó zenei képzést átkereszteltük Modern Zenei Tanszékre és a névváltoztatással is jelezni szeretnénk, hogy itt egy átfogó, komplex tudást kaphatnak a leendő zenészek. Életem és vérem a jazzé, de én magam is nagyon sokféle zenét szeretek és hallgatok és itt is azt gondoljuk, hogy nagyon sok olyan műfaj van a világban, amit szívesen oktatunk és büszkék vagyunk rá, ha a diákjaink vagy a volt diákjaink játszák őket. Ezért változtattuk meg a tanszék nevét, hogy ne gondolják az emberek, hogy itt ortodox jazzisták a bebop szűk 20 évét tanítják az egyetemen, hanem sokkal szélesebb a spektrum.

Lehet ez egy tervezhető, sikeres életpálya?

Büszkén mondhatom, hogy az elmúlt 16 évben a nálunk végzett diákok jelentős része a szakmában dolgozik. Vagy tanít, vagy aktív zenekarban játszik, sokan közülük meghatározó alakjai a magyar könnyűzenei életnek. A Blahalouisiana zenekar és a Nene zenekar is nálunk alakult, sokan kiváló session zenészek, akik élvonalbeli zenekarokban játszanak, Gudics Martin pedig, aki egy nemzetközileg is jegyzett basszusgitáros, most világkörüli turnén van. Nagyon büszkék vagyunk rájuk.

Mi lehet a siker titka?

Nagyon fontos dolog a gyakorlás illetve az elmélyülés abban a művészeti ágban, amit valaki választ, de nem elhanyagolható az sem, ahogy eljut a közönségéhez. A social media felületeken gyakorlatilag olyan szinten megnyíltak a határok, hogy bármi és bárki elérhető. Legalább akkora hangsúlyt fektessenek rá, hogy ezeknek a felületeknek a működését elsajátítsák, hiszen gyakorlatilag ezen múlik minden, hogy ki, mennyire látszik. Meg kell tanulni az algoritmusokat, meg kell tanulni, hogyan kommunikáljanak, hiszen akkor akár egy magyarországi kis faluból is eljuthatnak a szélesebb közönséghez.

Úgy tudom, a kommunikáció szakon már nagy hangsúlyt fektetnek rá, hogy ezeket is megtanulják a diákok, valamint, hogy az egyetemről kikerülve akár saját vállalkozást is indíthassanak. A Modern Zenei Tanszéken szintén elsajátíthatják ezeket a praktikus tudnivalókat?

A Modern Zenei Tanszék, a Kommunikáció Tanszék, az Informatika Tanszék egyaránt az Újmédia és Kreatívipari  Kar része lesz, pontosan ezért, hogy ezeket az összefonódásokat közösen tudjuk kezelni, és hogy a szükséges tudást már a tanulmányok alatt megkapják a hallgatók. Ez egy közös munka kell, hogy legyen, ezért dolgozunk a kollégáimmal.

Vissza a fesztiválra: az, aki éhesen érkezik, talál magának gasztrosátrat is?

Street food jellegű ételekkel készülünk és lesznek kézműves sörök, valamint egy finom borkóstolásra is lesz lehetőség, így senki nem marad sem éhes, sem szomjas. Találkozzunk augusztus 8-9 és 10-én!

 

 


LEGFRISSEBB VIDEÓK

Az atomkor hajnala


„Az igazságszolgáltatás a közigazgatástól elkülöníttetik…”


A Saint-Antoine kapu pusztulása