Internetes csalók: újra a NAV nevében próbálkoznak
A közelmúltban ismét több bejelentés érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz, miszerint a szervezetre hivatkozva adathalászok kíséreltek megszerezni ügyfélkapus bejelentkezési- és bankkártyaadatokat. A csalók nem fáradnak, újra és újra próbálkoznak. Senki ne dőljön be!
A NAV informatikai fejlesztései révén már nagyrészt elektronikusan kommunikál ügyfeleivel. Az adathalászok ezt használják ki, és megpróbálnak bizalmas információkat szerezni.
A csalók üzeneteinek egyik legfontosabb ismertetőjele, hogy a NAV nevében írt adó-visszatérítés lehetőségére felhívó elektronikus levelek, SMS-ek hibás nyelvi fordulatokat, tegező megszólítást, értelmezhetetlen szövegrészleteket tartalmaznak.
A csaló e-mailek és SMS-ek általában egy linket is tartalmaznak, ami a gyanútlan ügyfelet egy felugró űrlapra vagy honlapra vezeti. Az űrlapon a csalók általában a bankkártyák hátlapján található háromjegyű számot, az úgynevezett CVV/CVC kódot vagy az ügyfélkapus bejelentkezési adatokat kérik. Ha valaki megadja a bankkártyaadatait, számolnia kell azzal, hogy illetéktelenek pénzt emelhetnek le számlájáról.
Az ügyfélkapus adatokat mindenki csak a megfelelő oldalon (www.nav.gov.hu, www.magyarorszag.hu) adja meg, ugyanis a csalók sokszor olyan oldalakat szerkesztenek, amelyek arculati elemeiben is rendkívül jól utánozzák a valós bejelentkezési felületeket, azonban a webcím ebben az esetben árulkodó lehet!
A NAV soha, semmilyen körülmények között nem kér bankkártyaadatokat!
A NAV kizárólag Ügyfélkapun keresztül, illetve postán, adószámla-kivonaton értesíti az ügyfeleket a túlfizetésként megjelenő tételekről, és hivatalos honlapja a www.nav.gov.hu címen található. A túlfizetést csak a '17-es nyomtatvánnyal lehet visszaigényelni, „linkre kattintással” nem.
A gyanús üzenetekkel kapcsolatos további információkat, hasznos tanácsokat olvashatnak a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének honlapján.
(forrás: nav.gov.hu)