2019. január 31.

„Szerencse kell ahhoz, hogy az életen végigmenjünk…”


„Nem tekintek vissza, és nem is akarok. Ami elmúlt, elmúlt, nem elemzem. Biztos, hogy sok hibát elkövettem, de már úgysem lehet változtatni rajta.” Öt éve hunyt el a magyar filmművészet egyik legismertebb alkotója, Jancsó Miklós filmrendező.

Jancsó Miklós 1921. szeptember 27-én született, Vácon. Családja rövidesen Székesfehérvárra költözött, ahol Jancsó 1931-től a székesfehérvári ciszterci gimnáziumban tanult, s az ott uralkodó szabad szellem későbbi pályájának egyik meghatározó élménye lett. Itt ismerkedett meg a népi irodalom képviselőinek munkáival. Érettségi után a pécsi jogi egyetemre iratkozott be, de diplomát Kolozsváron szerzett, 1944-ben.

1944 augusztusában szüleivel visszatért Magyarországra. Bejelentkezett az ügyvédi kamarába, de jogi munkát már nem végzett.  1945 tavaszán szovjet hadifogságba került, s Leningrádba, majd Raivolába vitték. A fogságban a tüdeje súlyosan megbetegedett, így rövid idő múlva hazaengedték. 1946 őszén már Budapesten volt.

 


 

1950-ben a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskola rendező szakán szerzett diplomát. Ezután a Magyar Híradó- és Dokumentumfilmgyárba került, az ezt követő nyolc évben híradó- és dokumentumfilmeket rendezett.

1949. december 21-én házasságot kötött Wowesznyi Katalin táncsosnővel. A házasságból két gyermek született: 1952-ben Jancsó Nyika (ifj. Jancsó Miklós) és 1955-ben Jancsó Babus (Jancsó Katalin). Wowesznyi Katalintól elvált, majd 1958-ban feleségül vette Mészáros Márta filmrendezőnőt. Jancsó adoptálta Mészáros Márta előző házasságából született fiát, Zoltánt. Együtt nevelték három gyermeküket, de közös gyerekük nem született.

1958-ban elkészítette első nagyjátékfilmjét A harangok Rómába mentek címen. A filmet Somló Tamás fényképezte, akivel 1969-ig dolgozott együtt. 1959-ben Nemeskürty István közreműködésével megismerkedett Hernádi Gyula íróval, aki attól az évtől állandó alkotótársa lett egészen az író 2005-ben bekövetkezett haláláig.

Második játékfilmjében, az Oldás és kötésben (1963) egy majdnem krisztusi korú (egy híján harminchárom éves), elsőgenerációs értelmiségi szembesülés-történetét meséli el. A film már jelezte, hogy Jancsóval új és eredeti tehetség jelent meg a magyar filmkultúrában

Az Így jöttem 1964-ben készült és 1965-ben bemutatott fekete-fehér film már az összes jancsói stílusjegyet magában foglalta: a szokatlanul hosszú beállításokat, a nagy tért befogó, horizontális kameramozgást, a képek erős vizuális hatással bíró megkomponáltságát. A film a  Magyar Játékfilmszemlén a társadalmi zsűri fődíját, a szakmai zsűri rendezői különdíját kapta.

 


 

A Szegénylegények (1965.) című filmje volt az első, amire felfigyeltek a külföldi kritikusok,  kirobbanó nemzetközi sikert aratott, Cannes-ban is bemutatták, s ettől kezdve emlegetik Jancsót egy szinten korunk nagy rendezőivel, Fellinivel, Antoionival és Bergmannal. E filmjével indította az egész életművén végigvonuló gondolatiságot: az egyén és a hatalom, a hatalom és a közösség viszonya, a szabadság és a zsarnokság között feszülő ellentét filmes ábrázolását. 1966-ban a Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálma-díjra jelölték.

A Csillagosok, katonák (1967.)  után a legutolsó közös munkája Somló Tamással  a Fényes szelek (1968.) című film volt. Somló Tamást Kende János operatőr váltotta fel.

1968-ban Budapesten megismerkedett Giovanna Gagliardo olasz újságíró és forgatókönyvírónővel, akivel együtt Rómába költözött közel 10 évre, kisebb nagyobb budapesti megszakításokkal. Ebben az időben készítette A pacifista (1971.), a Technika és rítus 1971.) és a Róma visszaköveteli a Cézárt (1974.) című alkotásait.  1980-ban felbontotta kapcsolatát Gagliardóval, és 1981-ben feleségül vette Csákány Zsuzsa vágót. A házasságból 1982-ben megszületett Jancsó Dávid.

A Magyarországon forgatott Még kér a nép (1971.) című filmjéért 1972-ben Cannes-ban elnyerte a legjobb rendező díját - 1979-ben pedig életműdíjat kapott.

Gyurkó László 1968-ban írt kortárs drámája alapján készült Jancsó Miklós filmvariációja, a  Szerelmem, Elektra (1974.) A drámaíró mellett a filmváltozat elkészítésében részt vett állandó forgatókönyvírója, Hernádi Gyula.

 


 

Olaszországból való hazatérése után új alkotói korszak kezdődött el művészetében: a nehezen megfejthető képi jelrendszerrel készült Szörnyek évadja (1987.), a  Kék Duna keringő (1992.) már a magyar jelent boncolták, újfajta filmnyelvi eszközökkel. Utóbbi filmjéért a  Montreali Nemzetközi Filmfesztivál legjobb rendezés díját kapta.

A kilencvenes évek közepétől  művészete ismét megújult. A bohóctréfa, a blődli eszközeivel dolgozik, a beállítások is megrövidültek, s két színészének, Mucsi Zoltán és Scherer Péter párosának számtalan rögtönzést is engedélyez. 1999-ben rendezte a  Nekem lámpást adott kezembe az úr Pesten című filmszatírát, melyben három vidám sírásó (egy félénk, egy dörzsölt és egy együgyű) evez, pedálozik, lapátol a kilencvenes évek zűrzavarában. Kaszál és rajta veszt, csodás alak- és színeváltozások esnek, céget gründolnak, házasodnak, családot irtanak, magasba hágnak és pofára esnek, éppen mint az életben.

2000-ben az  Anyád! A szúnyogok című filmszatírájával a Magyar Filmszemlén a legjobb rendező díját nyerte. Ugyanebben az évben forgatta az Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél című filmjét.

 


 

Jancsó Miklós minden valószínűség szerint világrekordot döntött azon a téren, hogy rendezőt saját filmjében nem tettek el láb alól annyiszor, mint őt és Hernádi Gyulát. A Kelj fel komám, ne aludjál! (2002.)gyilkos humorú nagyjelenetében például 1944 őszén a nyilas Nemzeti Számonkérőszék ítéli őket halálra - a szocialista etikával összeegyeztethetetlen műveikért. Lovasi András, a Kispál és a Borz, no meg a Bëlga klipbetétei az ezredvégi magyar káosz vízióit kapcsolják a káosztörténelem jancsói képéhez.

 Jancsó Miklósnak a történelem mindig is kedvenc témái közé tartozott. Utolsó filmjét Oda az igazság címmel 2010-ben a filmszemlén mutatták be. Látszólag Mátyás királyunk korával foglalkozik, de ahogy az ősz mestertől már megszokhattuk, a valóságban ennél sokkal többről van szó. Ráadásul Mátyás neve el sem hangzik a filmben...

Számos kitüntetést szerzett: Érdemes Művész díjat kapott 1970-ben, Kossuth-díjat 1973-ban és 2006-ban, A Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetést pedig 2002-ben.  

A magyar filmművészet egyik legmeghatározóbb alkotója kilencvenkét éves korában, 2014. január 31-én hunyt el.

 

(forrás: mivanma.reblog.hu)



LEGFRISSEBB VIDEÓK

Az atomkor hajnala


„Az igazságszolgáltatás a közigazgatástól elkülöníttetik…”


A Saint-Antoine kapu pusztulása