„Szerencse kell ahhoz, hogy az életen végigmenjünk…”
„Nem tekintek vissza, és nem is akarok. Ami elmúlt, elmúlt, nem elemzem. Biztos, hogy sok hibát elkövettem, de már úgysem lehet változtatni rajta.” Öt éve hunyt el a magyar filmművészet egyik legismertebb alkotója, Jancsó Miklós filmrendező.
Jancsó Miklós 1921. szeptember 27-én született,
Vácon. Családja rövidesen Székesfehérvárra költözött, ahol Jancsó 1931-től a
székesfehérvári ciszterci gimnáziumban tanult, s az ott uralkodó szabad szellem
későbbi pályájának egyik meghatározó élménye lett. Itt ismerkedett meg a népi
irodalom képviselőinek munkáival. Érettségi után a pécsi jogi egyetemre
iratkozott be, de diplomát Kolozsváron szerzett, 1944-ben.
1944 augusztusában szüleivel visszatért
Magyarországra. Bejelentkezett az ügyvédi kamarába, de jogi munkát már nem
végzett. 1945 tavaszán szovjet
hadifogságba került, s Leningrádba, majd Raivolába vitték. A fogságban a tüdeje
súlyosan megbetegedett, így rövid idő múlva hazaengedték. 1946 őszén már
Budapesten volt.
1950-ben a budapesti Színház- és Filmművészeti
Főiskola rendező szakán szerzett diplomát. Ezután a Magyar Híradó- és
Dokumentumfilmgyárba került, az ezt követő nyolc évben híradó- és
dokumentumfilmeket rendezett.
1949. december 21-én házasságot kötött
Wowesznyi Katalin táncsosnővel. A házasságból két gyermek született: 1952-ben
Jancsó Nyika (ifj. Jancsó Miklós) és 1955-ben Jancsó Babus (Jancsó Katalin).
Wowesznyi Katalintól elvált, majd 1958-ban feleségül vette Mészáros Márta
filmrendezőnőt. Jancsó adoptálta Mészáros Márta előző házasságából született
fiát, Zoltánt. Együtt nevelték három gyermeküket, de közös gyerekük nem
született.
1958-ban elkészítette első nagyjátékfilmjét A
harangok Rómába mentek címen. A filmet Somló Tamás fényképezte, akivel 1969-ig
dolgozott együtt. 1959-ben Nemeskürty István közreműködésével megismerkedett
Hernádi Gyula íróval, aki attól az évtől állandó alkotótársa lett egészen az
író 2005-ben bekövetkezett haláláig.
Második játékfilmjében, az Oldás és kötésben
(1963) egy majdnem krisztusi korú (egy híján harminchárom éves), elsőgenerációs
értelmiségi szembesülés-történetét meséli el. A film már jelezte, hogy Jancsóval
új és eredeti tehetség jelent meg a magyar filmkultúrában
Az Így jöttem 1964-ben készült és 1965-ben
bemutatott fekete-fehér film már az összes jancsói stílusjegyet magában
foglalta: a szokatlanul hosszú beállításokat, a nagy tért befogó, horizontális
kameramozgást, a képek erős vizuális hatással bíró megkomponáltságát. A film
a Magyar Játékfilmszemlén a társadalmi
zsűri fődíját, a szakmai zsűri rendezői különdíját kapta.
A Szegénylegények (1965.) című filmje volt az
első, amire felfigyeltek a külföldi kritikusok,
kirobbanó nemzetközi sikert aratott, Cannes-ban is bemutatták, s ettől
kezdve emlegetik Jancsót egy szinten korunk nagy rendezőivel, Fellinivel,
Antoionival és Bergmannal. E filmjével indította az egész életművén végigvonuló
gondolatiságot: az egyén és a hatalom, a hatalom és a közösség viszonya, a
szabadság és a zsarnokság között feszülő ellentét filmes ábrázolását. 1966-ban
a Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálma-díjra jelölték.
A Csillagosok, katonák (1967.) után a legutolsó közös munkája Somló
Tamással a Fényes szelek (1968.) című
film volt. Somló Tamást Kende János operatőr váltotta fel.
1968-ban Budapesten megismerkedett Giovanna
Gagliardo olasz újságíró és forgatókönyvírónővel, akivel együtt Rómába
költözött közel 10 évre, kisebb nagyobb budapesti megszakításokkal. Ebben az
időben készítette A pacifista (1971.), a Technika és rítus 1971.) és a Róma
visszaköveteli a Cézárt (1974.) című alkotásait. 1980-ban felbontotta kapcsolatát
Gagliardóval, és 1981-ben feleségül vette Csákány Zsuzsa vágót. A házasságból
1982-ben megszületett Jancsó Dávid.
A Magyarországon forgatott Még kér a nép
(1971.) című filmjéért 1972-ben Cannes-ban elnyerte a legjobb rendező díját - 1979-ben
pedig életműdíjat kapott.
Gyurkó László 1968-ban írt kortárs drámája
alapján készült Jancsó Miklós filmvariációja, a
Szerelmem, Elektra (1974.) A drámaíró mellett a filmváltozat
elkészítésében részt vett állandó forgatókönyvírója, Hernádi Gyula.
Olaszországból való hazatérése után új alkotói
korszak kezdődött el művészetében: a nehezen megfejthető képi jelrendszerrel
készült Szörnyek évadja (1987.), a Kék
Duna keringő (1992.) már a magyar jelent boncolták, újfajta filmnyelvi
eszközökkel. Utóbbi filmjéért a
Montreali Nemzetközi Filmfesztivál legjobb rendezés díját kapta.
A kilencvenes évek közepétől művészete ismét megújult. A bohóctréfa, a
blődli eszközeivel dolgozik, a beállítások is megrövidültek, s két színészének,
Mucsi Zoltán és Scherer Péter párosának számtalan rögtönzést is engedélyez. 1999-ben
rendezte a Nekem lámpást adott kezembe
az úr Pesten című filmszatírát, melyben három vidám sírásó (egy félénk, egy
dörzsölt és egy együgyű) evez, pedálozik, lapátol a kilencvenes évek
zűrzavarában. Kaszál és rajta veszt, csodás alak- és színeváltozások esnek,
céget gründolnak, házasodnak, családot irtanak, magasba hágnak és pofára esnek,
éppen mint az életben.
2000-ben az
Anyád! A szúnyogok című filmszatírájával a Magyar Filmszemlén a legjobb
rendező díját nyerte. Ugyanebben az évben forgatta az Utolsó vacsora az Arabs
Szürkénél című filmjét.
Jancsó Miklós minden valószínűség szerint
világrekordot döntött azon a téren, hogy rendezőt saját filmjében nem tettek el
láb alól annyiszor, mint őt és Hernádi Gyulát. A Kelj fel komám, ne aludjál!
(2002.)gyilkos humorú nagyjelenetében például 1944 őszén a nyilas Nemzeti
Számonkérőszék ítéli őket halálra - a szocialista etikával
összeegyeztethetetlen műveikért. Lovasi András, a Kispál és a Borz, no meg a
Bëlga klipbetétei az ezredvégi magyar káosz vízióit kapcsolják a
káosztörténelem jancsói képéhez.
Jancsó
Miklósnak a történelem mindig is kedvenc témái közé tartozott. Utolsó filmjét
Oda az igazság címmel 2010-ben a filmszemlén mutatták be. Látszólag Mátyás
királyunk korával foglalkozik, de ahogy az ősz mestertől már megszokhattuk, a
valóságban ennél sokkal többről van szó. Ráadásul Mátyás neve el sem hangzik a
filmben...
Számos kitüntetést szerzett: Érdemes Művész díjat
kapott 1970-ben, Kossuth-díjat 1973-ban és 2006-ban, A Magyar Köztársasági
Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetést pedig 2002-ben.
A magyar filmművészet egyik legmeghatározóbb alkotója
kilencvenkét éves korában, 2014. január 31-én hunyt el.
(forrás: mivanma.reblog.hu)