„A művészi életpálya folyamatos fejlődést jelent…”
Revák Katalin fiatal keramikusművész, aki bár Budapesten él, ma is rendszeresen visszajár Fehérvárra, meglátogatni a családját, megnézni egy érdekes kiállítást, vagy éppen tanítani. Amikor a városban van, mindig biciklivel közlekedik, a bokros teendői miatt jó előre egyeztetett interjúra is két keréken érkezett. Katival régóta ismerjük már egymást, de az évtizedes ismeretség ellenére nagyon sok mindent én sem tudok róla, az olvasók meg talán még ennél is kevesebbet.
- A beszélgetés
elején rögtön azzal kezdeném: biztosan sokan megkérdezték tőled kicsi korodban,
hogy mi leszel, ha nagy leszel. Remélem, nem azt fogod mondani, hogy már akkor
is művésznek készültél.
- De bizony. A szüleim mindig is a művészi
pályára készítettek fel, és hamar kiderült, hogy van is ehhez affinitásom.
Leginkább ebben voltam tehetséges.
- Próbálkoztál
mással is, vagy egyértelmű volt ez az irány?
- Nem próbálkoztam mással. Inkább csak azon
gondolkodtam, hogy a kerámia vagy a festés az, ami jobban érdekel. Egyértelműen
a kerámia mint anyag fogott meg igazán, és ezt éreztem igazán sajátomnak.
- Innen
egyértelmű az út a Munkácsyba.
- Édesapám festő, és édesanyám is foglalkozott
művészettel. Nagyon korán elkezdtem festeni. Amikor már járni tudtam, ecsetet
fogtam a kezembe, és összefestettem Apa képeit. Pár éves voltam, amikor
édesapám tartott egy rajztábort Zánkán, ahol észrevették, hogy jól nyúlok az
agyaghoz, jól formázom. Na, onnantól kezdve már tudatos volt a döntés. A
Munkácsyba felvételiztem, ahol sok gondot fordítottak arra, hogy fiatal korom
ellenére elmehessek kerámia szakkörökre. Úgyhogy egészen első osztálytól kezdve
ezzel foglalkozhattam.
- Ezek szerint az
iskolában is határozottan orientáltak a művészet irányába.
- Igen. A Munkácsy annak idején rajz tagozatos
iskola volt, ahol most is rengeteg kézműves foglalkozást tartanak. Ott külön
gondot fordítottak rám.
- A kerámia lett
a fő profilod. Ez már egyértelmű volt az általános iskolában, a Tópartiba való jelentkezésed pedig
egyenesen következett ebből.
- Azért ez nagy küzdelem volt. Mindig is sok
energiát kellett befektetnem abba, hogy folyamatosan fejlődjek. Általános
iskola végén nagy megmérettetés volt a rajzfelvételi, az arra való felkészülés,
a középiskola végén pedig hogy bekerüljek az egyetemre. Külön rajzszakkörökre
kellett járnom, illetve felkészítő, előkészítő foglalkozásokra. Az egyik ilyen
egyetem előtti előkészítő foglalkozást pont a férjem tartotta. Így ismerkedtünk
meg. A lényeg, hogy egy művészi életpálya folyamatos fejlődést jelent.
- Mikor volt az
első kiállításod?
- Az első olyan, amit az én kiállításomnak
neveznék, édesapámmal volt, a Szent Korona Galériában. Ez rögtön az egyetem BA
képzése után volt. Az iskolákban is voltak év végi záró kiállítások, ahova
kerültek ki munkáim, de ezekre az időkre annyira már nem emlékszem.
- Kik a
példaképeid, akik leginkább inspirálnak a munkásságodban?
- Ez egy nagyon nehéz kérdés, mert a
példaképek folyton változnak az ember életében. Annak idején feltették többször
ezt a kérdést, és mindig mást válaszoltam. Több embert is tudnék mondani, néha
idegen embereket is, akiket éppen látok az utcán, és éppen olyat tesznek,
amivel kivívják a tiszteletemet. Nem neveznék meg most senkit. Azt mondhatom,
hogy nagyon sok ember a példaképem.
- Milyen technikával
szeretsz leginkább dolgozni? Van olyan, ami kifejezetten a kedvenced?
- Leginkább a mintázást szeretem, amikor
megformázhatok egy alakot. Egy kicsit szobrászi alkat is vagyok, bár ez
mostanában kezd leépülni. A figurális formázás az, ami igazán a sajátosságom.
- Tudom,
művésznél ez nem jó kérdés, de mennyire ragaszkodsz a realitásokhoz? Olvastam
például egy cikket az állatfigurás kiállításodról, ahol a gyerekek azon
tanakodtak, melyik figura milyen állat lehet. Én is megnéztem a fotókat. Volt,
amelyikhez odaírták: talán medve. És tényleg annak tűnik. Neked nyilván
egyértelmű, hogy mit szeretnél megjeleníteni, de mennyire lehet ez egyértelmű a
közönségnek?
- Én mindig tudom, milyen állatból indulok ki,
de örülök, ha valaki másként értelmezi a munkáimat, mint ahogy azt elképzeltem
vagy meg szerettem volna valósítani, ha valakiből más inspirációt vagy
gondolatot vált ki, mint amit elgondoltam, ha nyitott elképzelések is vannak a
munkámmal kapcsolatban. A kifejezésmódomban azt szeretem, ha le vannak stilizálva
a formák, és nyilván ha valami túlságosan stilizált, abba több mindent bele
lehet látni.
- Az állatfigurák
mellett vannak használati tárgyak is, amiket megformáztál. Ezek mennyire
szólnak a szemnek, és mennyire lehet őket elképzelni használatban? Mégis
művészeti alkotásokról van szó.
- Azok a munkák, amiket láthattál tőlem,
régebbiek lehetnek. Azóta egy nagy szemléletbeli átalakuláson mentem keresztül.
Jól lehet használni ezeket a tárgyakat, bár lehet, hogy most már máshogy
készíteném el. Egy ideje egy volt mesteremnél, tanáromnál is dolgozom egy kis
műhelyben, ahol szinte csak használati tárgyakat készítünk manufakturális
módon, és olyan céllal készülnek, hogy kifejezetten jól használhatók legyenek,
a funkcionalitás is előtérbe kerül. Remélem, a közeljövőben még inkább időtálló
tárgyakat tudok majd készíteni.
- Van ezeknek a
tárgyaknak egy kifejezetten Revák Katis formaviláguk, vagy ez most van
kialakulóban?
- Ez folyamatosan változik. A kis
manufaktúrában, ahol dolgozom, nem az én egyéniségemen van a hangsúly. Ott mint
alkalmazott vagyok jelen, és a kivitelezésben veszek részt. Persze ennek
hatására a szemléletem és a tárgyakhoz
való hozzáállásom egyfolytában változik.
- Mit szeretsz
jobban? Amikor saját ötlet, saját elgondolás alapján tudsz dolgozni, vagy
amikor rendelésre dolgozol, de a kreativitásodat is bele tudod tenni? Melyik
áll közelebb hozzád?
- Nagy kihívás az, ha valamit megrendelésre
kell elkészíteni. Igyekezni kell a megrendelőt is egy picit formálni a
gondolataiban, befolyásolni, hogy egy olyan tárgy készülhessen, aminek én is
örülök, és ő is örül. Van pár éve egy kutyaversenyre készített díj, amit mini
bullterriereknek készítek. Ott például a tervezés során együttműködtem egy
tenyésztővel, akivel folyamatos konzultáció során alakítottuk ki a formát.
Nagyon izgalmas feladat volt, hogy a kész munkában az én stilizált világom is
megjelenjen, és egy külső szakértő elvárásait is tükrözze.
- Van az utóbbi
pár évben valamilyen egyértelmű trend a megrendelői oldalon? Vagy ez is
abszolút sokszínű?
- Azt hiszem, van, de ez is folyamatosan
változik. Egy időben nagyon sok állatfigurát csináltam, és most is egy kedvenc
témám, és ez felkapott megrendelői részről, de nemcsak a kerámia területén,
hanem akár grafikában, akár festészetben vagy mintatervezésben az állatfigurák
kifejezetten előtérbe kerültek. Formázás szempontjából pedig inkább a kézzel
formált, egyedi tárgyak kaptak az utóbbi időben nagyobb hangsúlyt, amelyek nem
egy standard alapján készülnek, hanem a formázás pici kis eltéréseit magukon
viselik.
- Sok mindenről
beszéltél, amivel foglalkozol. Erre lehet, hogy néha még a nap 24 órája is
kevés. Azért mégis megkérdezem: szabadidődben mit csinálsz?
- Van egy férjem, és a szabadidőmet vele
töltöm, illetve a házimunkát végzem. Nagyon fontosnak tartom a családi
kapcsolatok ápolását, amire mindenképpen fordítok időt, még akkor is, ha csak
nagyon kevés van. Szívesen csinálnék még mást is, például kertészkednék, persze
az is a földhöz kapcsolódik. Valószínűleg többet festenék, ha több időm lenne.
Az egy jó állapot, ha az ember mindig tud mit csinálni, mindig vannak tervei
későbbre. Van általában egy kis időbeosztásom magam számára, hogy mit kéne
megcsinálnom, és az mindig tolódni szokott, hétről hétre. Nagyon fontosnak
tartom a terveket és a kitűzött célokat.
- A férjeddel
hogyan tudjátok összehangolni a saját munkátokat, a saját dolgaitokat a
magánélettel és a közös dolgaitokkal?
- Az egyik találkozási pontunk mostanában a
műhely. Budapesten élünk egy kétszobás kis lakásban, és az egyik szoba a
tulajdonképpeni műhelyünk. Ott szoktunk találkozni és együtt dolgozni, vagy
segíteni egymásnak. Van egy közös kis dizájn brandünk, a Jeti design, ahol
mostanában nem sok új munkát készítettünk, de sokszor segítjük egymást szakmai
tanácsokkal, illetve olykor gyakorlati úton is.
- Van olyan
terved, amit a következő 5-10 évben szeretnél megvalósítani?
- Kicsit úgy érzem mostanában, hogy a kitűzött
terveimet elértem, és újakat kéne keresni. Jövőre lesz egy kiállításom a
férjemmel és Szabó Anikó textilművésszel a Pelikán Galériában. Oda szeretnék
készülni nyáron, illetve művésztelepen részt venni. Azt hiszem, az a legnagyobb
célom, hogy megőrizzem az alkotókedvemet, és az életem végéig fenn tudjam
tartani.
Váczi Márk
(Cikkünk a Helyi
Érték magazinban megjelent írás szerkesztett változata.)